MUNSYI
ABDULLAH
Munsyi Abdullah atau nama sebenarnya Abdullah bin Abdul Kadir
dilahirkan pada tahun 1796 di Kampung Pali, Melaka. Beliau merupakan anak
bongsu daripada empat orang adik-beradik. Setelah kematian ketiga-tiga
abangnya, Munsyi Abdullah menjadi anak tunggal dalam keluarga tersebut. Beliau
dibesarkan daripada keluarga India Muslim berketurunan Arab. Sejak berumur
tujuh tahun, Munsyi Abdullah telah diberi pendidikan membaca dan menulis.
Ketegasan ayahnya dalam mendidikan Munsyi Abdullah menjadi faktor utama
menyebabkan beliau suka kepada pelajaran.
Munsyi
Abdullah banyak menghabiskan masa kanak-kanaknya di Melaka. Beliau mula menulis
pada usia empat tahun dengan bertulisan cakar ayam di papan tulis. Pada usianya
enam tahun, beliau diserang penyakit yang teruk. Setahun kemudian, ketika
rakan-rakan sebayanya sudah pandai membaca Al-Quran, beliau masih belum dapat
membaca Al-Quran. Oleh sebab itu, Munsyi
Abdullah telah belajar menulis tulisan-tulisan berbahasa Arab dengan meniru
tulisan tersebut bersama gurunya. Abdul Kadir yang geram akan kemunduran Munsyi
Abdullah itu dan telah menghantarnya ke Sekolah Qur’an Kampung Pali. Abdullah
Munsyi selalu dipantau oleh ayahya, Abdul Kadir. Abdul Kadir tidak suka anaknya
itu mengabaikan pengajian Al-Quran. Abdullah Munsyi juga pernah dipaksa oleh
bapanya untuk menterjemahkan teks Arab ke bahasa Melayu.
Pada
usia 13 tahun, Munsyi Abdullah menulis Kitab Al-Quran untuk askar Islam di
Melaka Garison. Pada tahun 1810, Munsyi Abdullah pernah diupah menjadi
jurubahasa Stamford Raffles yang telah tiba ke Melaka. Beliau juga merupakan
antara pekerja yang paling muda pada masa itu. Sewaktu itu, Abdullah Munsyi
mengalami berbagai-bagai pengalaman dan berjaya menghasilkan beberapa karyanya
yang penting. Munsyi Abdullah telah menamatkan riwayatnya di Jeddah pada tahun
1854 dalam perjalanan menunaikan fardu haji.
TUN
SERI LANANG
Tun Seri Lanang atau nama sebenarnya Tun Muhammad merupakan seorang Bendahara
Kerajaan Johor pada kurun ke-17 Masihi. Beliau telah dilahirkan di Bukit
Seluyut, Batu Sawar, Johor pada tahun 1565. Kedudukan beliau sebagai Bendahara
Paduka Raja, Johor adalah pada tahun 1580 dan 1615. Beliau dikatakan mempunyai
darah keturunan Tun Perak, iaitu seorang bendahara Melaka yang sangat
bijak dan telah membawa Melaka ke
persada dunia. Kehebatan Tun Seri Lanang sebenarnya bukan dari aspek penulisan
dan kepengarangan sebaliknya melalui aspek kepimpinan. Namun begitu, minat
beliau dalam bidang kepengarangan dan beliau telah menerima tugasan untuk
menyusun, menambah dan memperbaik teks daripada Goa dengan sempurna.
Tun Seri
Lanang merupakan individu yang telah melahirkan karya Sulalatus Salatin atau Sejarah
Melayu yang merangkumi pelbagai cerita sejarah Melayu. Jawa, Patani dan
Champa. Sejarah Melayu ditulis pada sekitar 103 tahun setelah Melaka ditakluk
oleh Portugis. Penulisan ini disiapkan dalam jangka masa dua tahun dan
dinamakan sebagai Sulalatus Salatin
yang bermaksud “Salasilah Segala Raja-raja” dan kemudian telah diterjemahkan oleh
golongan moden menjadi Sejarah Melayu.
Sejarah Melayu berisi dengan sejarah Melaka daripada zaman pertumbuhannya,
zaman keemasan dan akhirnya zaman keruntuhannya di tangan Portugis.
Sulalatus Salatin yang ditulis dan disusun atas perintah
Raja Abdullah Maayah Shah berdasarkan naskah Sejarah Melayu merupakan antara
sumbangan besar yang dilakukan oleh Tun Seri Lanang dalam perkembangan
kesusasteraan Melayu Tradisional. Tun Seri Lanang bertindak menulis naskah
tersebut dan menyusun semula Sulalatus
Salatin. Pelbagai perubahan dan penambahan dilakukan beliau sehingga
lengkap Sulalatus Salatin
menggambarkan sejarah orang Melayu dan pemerintahan Melayu terutama pada zaman
kegemilangan kerajaan Melayu Melaka. Peradaban Melayu menunjukkan perkembangan
dengan adanya Sejarah Melayu. Tun
Seri Lanang berusaha untuk mengangkat martabat dan kedudukan Raja-raja Melaka
pada ketika itu. Beliau merakamkan kebesaran, ketinggian dan kegemilangan
sesebuah negara dan Raja-raja Melayu sejak zaman Raja Iskandar pada abad ke-15
sehinggalah ke era pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah pada abad ke-17. Tun
Seri Lanang menghasilkan karya ini dalam bentuk yang sangat menarik. Beliau
menggambarkan kebijaksanaannya, pengetahuannya yang luas serta kreatif dan
estetik dalam kepengarangannya itu. Sulalatus
Salatin atau Sejarah Melayu ini
telah menjadi perhatian dan rujukan sastera bagi orang Melayu sejak zaman
berzaman.
Keintelektualan dan ketokohan Tun Seri Lanang dapat
dilihat khusunya dalam bidang persuratan Melayu. Majlis Bahasa Melayu Singapura
(MBMS) telah memperkenalkan anugerah khas bagi menyemarakkan dunia penulisan
Melayu, iaitu Anugerah Tun Seri Lanang,
anugerah Tertinggi yang akan mengiktiraf penulis-penulis di Singapura sebagai
tokoh seni yang ulung di mata masyarakat berbilang bangsa. Hal ini dilihat
bahawa ketokohan Tun Seri Lanang sebenarnya telah mendorong perkembangan bahasa
dengan begitu hebat sekali di Singapura. Tuntasnya, tokoh hebat ini merupakan
tokoh yang telah banyak memberikan sumbangan terhadap perkembangan bahasa
melalui penulisan beliau dan perkembangan dalam peradaban Melayu melalui
isi-isi kandungan penulisan beliau. Tun
Sri Lanang akhirnya meninggal dunia di Samalanga, Acheh pada 1659 Masihi.
RAJA ALI HAJI
Raja Ali Haji atau nama sebenarnya Raja Ali Haji bin Raja
Ahmad Haji dilahirkan di Penyengat, Riau pada sekitar tahun 1809. Bapanya merupakan seorang tokoh intelektual
tradisional Riau yang pernah melibatkan diri dalam perkembangan politik di
sekitar kepulauan Johor-Riau selain pernah menjadi utusan Sultan Riau kepada
Gabenor Belanda, Van Der Capellen di Jakarta. Perjalanan ulang alik dari Riau
ke Jakarta telah membawa Raja Ali Haji untuk menyertai bapanya dan menimba
pengalaman yang sangat bernilai, antaranya dapat menemui sarjana Barat seperti
H. Von Der Waal.
Raja Ali
Haji telah menunaikan haji dan belajar bahasa Arab, pengetahuan agama serta
ilmu sufi yang amat berguna pada kerja sastera dan tugasnya kemudian sebagai
Perdana Menteri kepada Raja Riau dan penasihat politik kepada Yang di Pertuan
Muda Riau. Perkembangan yang berlaku di Penyengat sehingga menjadi pusat
kebudayaan Melayu dan Islam yang penting di abad ke-19 merupakan hasil
kegigihan beliau. Kedudukan Raja Ali Haji sebagai pendidik ilmu tasawuf kepada
orang-orang besar di istana kerajaan Riau dan juga rakyat umum adalah satu
keistimewaan kerana penulisannya dipengaruhi oleh pandangannya sebagai seorang
pemerhati.
Raja Ali Haji telah menghasilkan lebih kurang 14 buah karya terutamanya dalam bidang penulisan, pemikir dan konsep Islamisme dalam penulisan. Antara karya yang dihasilkan oleh Raja Ali Haji ialah Tuhfat al-Nafis yang menceritakan pengalaman pahit orang Melayu kerana kehilangan hak pemerintahan. Kehilangan kuasa Melayu berpunca daripada kejahilan raja Melayu yang tidak nampak muslihat Bugis, malah meraikan Bugis sebagai penyelamat yang mengembalikan kedaulatan mereka. Tuhfat al-Nafis ditulis oleh beliau secara kritis dan indah melalui peristiwa yang berlaku secara teliti.
Raja Ali Haji telah menghasilkan lebih kurang 14 buah karya terutamanya dalam bidang penulisan, pemikir dan konsep Islamisme dalam penulisan. Antara karya yang dihasilkan oleh Raja Ali Haji ialah Tuhfat al-Nafis yang menceritakan pengalaman pahit orang Melayu kerana kehilangan hak pemerintahan. Kehilangan kuasa Melayu berpunca daripada kejahilan raja Melayu yang tidak nampak muslihat Bugis, malah meraikan Bugis sebagai penyelamat yang mengembalikan kedaulatan mereka. Tuhfat al-Nafis ditulis oleh beliau secara kritis dan indah melalui peristiwa yang berlaku secara teliti.
Antara
sumbangan Raja Ali Haji ialah mengembangkan Penyengat sebagai pusat kebudayaan
Melayu dan Islam. Tindakan beliau telah mengembangkan bahasa, nilai budaya dan
pemikiran masyarakat melalui karya-karya yang beliau hasilkan. Gaya penulisan
Raja Ali Haji lebih berbentuk bahasa Melayu klasik kerana beliau seorang yang
berpendidikan Arab dan juga pendakwah. Selain itu, Raja Ali Haji juga muncul
sebagai seorang tokoh bahasa, kesusasteraan, sejarah, plitik dan tokoh agama
pada zamannya. Kemunculan beliau sebagai tokoh bahasa ini sangat membantu
perkembangan bahasa dan peradaban Melayu pada zaman tersebut. Beliau juga telah
menulis tentang tatabahasa bahasa Melayu dalam Bustanul Katibin dan cuba menyusun semula kamus Melayu melalui
Kitab Pengetahuan Bahasa.
Selain
itu, Raja Ali Haji juga sangat gigih membuat catatan sejarah yang lengkap
tentang keturunan Raja-raja Melayu dan Bugis dalam bentuk penulis kreatif yang
terakam dalam Tuhfat al-Nafis.
Kegigihan beliau ini akan meninggalkan satu kesan terhadap perkembangan
peradaban Melayu. Tuntasnya, Raja Ali Haji merupakan satu nama besar dalam
perkembangan bahasa dan peradaban Melayu malah agama Islam. Usaha beliau bukan
sahaja telah menjadikan diri beliau sendiri masyhur malah masyarakat dan dunia
juga mendapat manfaat yang sama. Dunia hari ini dilihat mempunyai seorang tokoh
yang tiada tolok bandingnya.
HAMZAH
FANSURI
Hamzah
Mansuri merupakan seorang pujangga Melayu yang terkenal pada zaman kesultanan
Acheh. Beliau dilahirkan di Fansur, di Sumatera. Tahun kelahiran beliau tidak
diketahui, namun ada yang berpendapat bahawa beliau lahir pada penghujung abad
–16. Hamzah Fansuri dikenali sebagai seorang ulama tasawuf dan sasterawan
sehinggakan beliau mengembara dari satu negeri ke satu negeri yang lain untuk
menambahkan ilmu, dan mendalami tasawuf dengan lebih mendalam. Selain menimba
ilmu di Acheh, beliau juga telah mengembara ke pelbagai tempat, antaranya ke
Banten (Jawa Barat). Sumber ini mengatakan bahawa beliau pernah mengembara
keseluruh tanah Jawa Semenanjung Tanah Melayu India, Parsi dan Arab. Hamzah
Fansuri juga dikenali sebagai perintis dan pelopor dalam bidang kerohanian,
keilmuan, bahasa, sastera dan falsafah.
Selain
itu, Hamzah Fansuri seorang guru dan ulama yang mempunyai pengetahuan yang
mendalam dalam bidang tasawuf, fikh, mantik, sastera, sejarah dan falsafah.
Hamzah Fansuri juga gemar untuk menulis sastera dalam bentuk puisi dan prosa.
Antara prosa tulisan Hamzah Fansuri ialah kitab-kitab agama dan tasawuf.
Contohnya, Asrarul Arifin fi Bayani Ilmia Suluk wat Tauhid merupakan sebuah
karya tasawuf yang mengandungi akidah aliran Wahdatul Wujud. Manakala karya
Al-Muntahi dan Syarbul Asyiqin atau Zinatul Muwahhidin mengandungi yang
syariah, hakikat, tarikan dan makrifat. Karya-karya Hamzah Fansuri yang
berbentuk syair ataupun berbentuk prosa banyak menarik perhatian para sarjana
batau atau orientalis barat ataupun sarjana tanah air.
Terdapat
pelbagai tafsiran mengenai masa kematian Hamzah Fansuri. Menurut Muhammad
Naguib al-Attas, Hamzah Fansuri telah meninggal dunia ketika tahun 1907.
Manakala, L.F Brakel menyebutkan bahawa Hamzah Fansuri masih hidup sehingga
tahun 1620.
ABDUL RAUF SINGKEL
Nama sebenar Abdul Rauf
Al-Singkel ialah Amin al-Din Abdul Rauf ibn Ali al-Jawi al-Fansuri As-Singkili.
Beliau dilahirkan di Singkel, Kabupaten Aceh Selatan pada 1620 M. Ayahnya
seorang guru dan mubaligh yang bernama Ali berasal dari Persia atau Arabia yang
datang dan menetap di Singkil, Aceh, pada akhir abad ke-13. Sesuai dengan
gelaran al-Fansuri, ibu Abdul Rauf berasal dari Desa Fansur Barus. Sedangkan
gelaran al-Singkili adalah kerana beliau lahir di daerah Singkel, Aceh. Zaman
mudanya, beliau mula belajar agama Islam dengan ayahnya sendiri. Mengenai latar
belakang pendidikannya, Abdul Rauf telah mempunyai dasar agama yang cukup kuat.
Dalam sekitar tahun 1642 beliau telah merantau ke tanah Arab.
Kepergiannya adalah kerana adanya kontroversi dan pertikaian antara Hamzah
Fansuri dan Syamsuddin Sumatrani dengan Nurudin ar Raniri dan para pengikutnya.
Dengan alasan Abdul Rauf mengetahui semua permasalahan yang mengakibatkan
terjadinya pembakaran karya-karya Hamzah Fansuri. Akan tetapi, ada pendapat
lain yang mengatakan bahwa kepergiannya ke tanah Arab untuk menunaikan ibadah
haji. Selama di tanah Arab, Abdul Rauf telah belajar dengan sejumlah guru,
ulama, dan tokoh-tokoh ternama di Jeddah, Makkah, Madinah, Mokha, Bait al
Faqih, dan tempat-tempat lain. Seseorang yang dikatakan paling berpengaruh bagi
diri Abdul Rauf adalah Syeikh Shafiuddin Ahmad Al-Dajjani Al Qusyasyi, iaitu gurunya
di Madinah.
Darinya Abdul Rauf mendapat ijazah dan khirqah untuk menjadi khalifah dalam
Thariqat Syaththariyyah dan Qadiriyyah. Abdul Rauf bukanlah sekadar ulama
tasawuf, tetapi juga ahli ilmu-ilmu lain seperti tafsir, fiqih, dan hadits..
Murid yang berguru dengan beliau ramai dan berasal dari Aceh serta wilayah
Nusantara lain. Beberapa orang yang menjadi ulama terkenal ialah Syekh
Burhanuddin Ulakan (dari Pariaman, Sumatera Barat) dan Syekh Abdul Muhyi Pamijahan
(dari Tasikmalaya, Jawa Barat). Oleh kerana pola pemikiran Abdul Rauf menarik
hati Sultanah Safiyyatudin yang saat itu memerintah Kesultanan Aceh, Abdul Rauf
akhirnya diangkat sebagai Qadi Malik al ‘Addil yang bertanggungjawab atas
administrasi masalah-masalah keagamaan. Abdul Rauf wafat pada tahun 1693 dan
dimakamkan di dekat Kuala Sungai Aceh. Oleh itu, beliau mendapat sebutan Tengku
di Kuala. Kini, namanya diabadikan menjadi nama sebuah perguruan tinggi di
Aceh, iaitu Universitas Syaikh Kuala.
Antara lain bidang yang diceburi oleh beliau ialah ‘Bidang Penulisan’.Sebagai seorang
pengarang, banyak karya-karya beliau yang dihasilkan dalam berbagai bidang ilmu
pengetahuan. Antara lain ialahTarikat al- Syatariyah; biasanya ajaran
tasawuf dipraktikkan hanya dalam bentuk pencapaian kepuasan spiritual yang
bersifat individu, tanpa perlu ada kaitan dengan masyarakat. Namun demikian,
berbeza dengan Tarikat Syatariyah yang mengikuti
fahaman mazhab al-Syafi’ei, dengan mengamalkan ajaran-ajaran mistiknya
penuh dengan dalil-dalil al-Qur’an, serta menekankan kepatuhan kepada syariah, sekalipun pada masa
yang sama ia juga mempertahankan kaitan-kaitan dengan pengasas doktrinnya
seperti Ibn al-‘Arabi. Kaya-karya lain berkaitan dengan perkara tersebut yang
ditulis oleh beliau ialah: Bayān al-Tajallī, Daqāiq
al-Hurūf, ‘Umdat al-Muhtajīn dan Muzat al-Badi.
Seterusnya,Kifāyat al-Muhtajīn. Melalui karya ini dan tiga lagi karyanya di
atas, adalah merupakan kitab-kitab yang membicarakan tentang ciriciri utama
ajaran tasawuf dan asas-asas pendiriannya. Dalam kitab: Daqāiq al-Hurūf mengandungi
penjelasan sufistik mengenai simbolik huruf dan angka. Dengan karya ini menurut
Anni Marie Schimmel. Abdul Rauf Singkel telah berjaya menyajikan satu
pendedahan dan penjelasan mengenai sufisme secara bijak dan berhikmah. Begitu
juga dengan karyanya: Kitāb al-Farāid, Majmū’ al-Masā’il. Manakala kitab: Mawāiz al-Badi’ah adalah merupakan
kitab terjemahan yang mengandungi 32 H:adīth al-Qudsī.
Ketiga,Mir’at al-Tullāb iaitu sebuah kitab
yang merupakan pengantar ilmu fiqh mengikutmazhab al-Syafi’ei. Mengenai isi
kandungannya hampir sama sahaja dengan karya Nuruddin al-Raniri yang berjudul: Sirat al-Mustaqim, bezanya hanya
terletak pada bentuk kupasannya. Sekiranya karya Nuruddin al-Raniri mengupas
tentang ibadah-ibadah sahaja, sedangkan karya Syeikh Abdul Rauf Singkel
mengupas tentang ibadah dan ditambah juga dengan masalah muamalat. Antara masalah-masalah
mu’amalat yang dikupas ialah tentang hukum jual beli, riba, khiyār, sharikah, qirād:,
sulh:, h:iwālah, dGaman, wakalah, iqrār, musāqah, lāqit dan lain-lain.
BIODATA
SYAMSUDDIN AL-SUMATRANI
Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani merupakan anak murid kepada Syeikh Hamzah Al
Fansuri. Beliau merupakan seorang ahli sufi yang terkemuka di Nusantara. Di
hujung namanya tertulis ‘as-Sumatra-i’. Pada semua manuskrip karyanya juga
tertulis demikian namun semua penulis bahkan penulis yang pertama mengubahnya
menjadi al-Sumatrani yang membawa maksud beliau berasal dari Sumatera
Indonesia. Sebenarnya tambahan huruf ‘n’ antara huruf ‘a’ dan ‘i’ yang telah
dilatinkan itu hanyalah salah penyemakan sahaja dari huruf hamzah yang ditulis
sebelum huruf ya. Huruf ya yang diletakkan di belakang perkataan Sumatera itu
menurut kaedah bahasa Arab ialah ya nisbah ertinya dibangsakan.
Syamsuddin al-Sumaterani ialah seorang ulama, penulis dan ahli tasawuf
Indonesia. Nama sebenarnya ialah Syeikh Syamsuddin bin Abdullah as-Sumaterani.
Beliau juga dikenali sebagai Syamsuddin Pasai. Menurut para sejarawan,
penisbahan namanya dengan sebutan Sumaterani ataupun Pasai menjelaskan adanya
dua kemungkinan. Kemungkinan pertama, orang tuanya adalah orang Pasai
(Sumatera). Dengan demikian maka dapat dikatakan bahawa beliau dilahirkan dan
dibesarkan di Pasai. Kemungkinan yang kedua pula ialah ulama terkemuka pada
zamannya ini telah lama bermukim di Pasai. Beliau ialah pengikut mazhab Shafie
dan membawa ajaran tasawuf Hamzah Fansuri. Shamsuddin juga tergolong sebagai
ahli sufi yang mengamalkan ajaran Wahdatul Wujud atau Wahdat-al-Wujud.
Meskipun Syamsuddin lebih dikenali berbanding daripada gurunya, tetapi
tarikh lahir dan pendidikan awalnya masih tidak jelas. Menurut Ahmad Jelani
Halimi (2008), dalam sebuah tulisan, Syamsuddin menyebut nama seorang syeikh
iaitu Muhammad bin Fadl Allah dari Burhanapur. Oleh itu, dapatlah dikatakan
bahawa Syamsuddin pernah menuntut ilmu di India.
Seperti Hamzah Fansuri, Syamsuddin banyak menulis untuk menyampaikan
ilmunya berkaitan wujudiah. Namun, kebanyakan kitab tulisannya dan Hamzah
Fansuri telah dibakar. Kitab-kitab yang diketahui hasil tulisan Shamsuddin
ialah seperti berikut Miratul Mukminin (Cermin Perbandingan Bagi Orang-orang
Mukmin),Jauhar Haqaaiq (Permata Kebenaran), Risalatul Baijin Mulahadhatil
Muwahhiddin Alal Mulhidi fi Zikrillah (Tinjauan Ahli-ahli Tauhid Terhadap
Orang-orang Yang Sesat Mengingati Allah). Selain itu, beliau juga ada
menghasilkan Kitabul Harakah (Mengenai Ilmu Bahasa), Nurul Daqaaiq (Cahaya yang Murni), Miratul
Iman (Cermin Keimanan) dan banyak lagi kitab-kitab yang ditulis oleh beliau.
Sebagai pendukung tarekat Wujudiyah, ajaran Syamsuddin berkisar kepada
keesaan makhluk dengan Tuhan. Hal ini terbukti apabila banyak dalih yang
diberinya bergantung kepada Hadith Kudsi yang diinterpretasikan mengikut
pandangan mistik. Syamsuddin Sumaterani adalah salah seorang daripada empat
ulama yang paling terkemuka di Acheh. 3 orang ulama yang lain ialah Hamzah
Fansuri, Nuruddin al- Raniri dan Abdul Rauf Singkel.
Perihal keintiman hubungannya dengan
Nuruddin ar-Raniri, tidak diketahui secara pasti. Yang jelas adalah tujuh tahun
setelah Syamsuddin Sumaterani wafat, Raniri memperoleh kedudukan seperti
sebelumnya yang diperoleh Syamsuddin Sumaterani. Beliau diangkat menjadi mufti
Kerajaan Aceh Darussalam pada tahun 1637 oleh Sultan Iskandar Tsani. Disebabkan
fatwanya yang mengkafirkan fahaman wahdatul wujud Syamsuddin Sumaterani, maka
para pengikut Hamzah Fansuri dan Syamsuddin Sumatrani dihukum oleh pihak
penguasa dengan hukuman bunuh. Namun demikian, para pengikut fahaman Sumaterani
itu ternyata tidak punah semuanya sebaliknya menjadi semakin teguh dan tersebar
dalam kalangan rakyat.
Pada sekitar tahun 1644 Raniri
disingkirkan dari kedudukannya selaku mufti kerajaan Aceh Darussalam. Beliau
pun terpaksa pulang ke Ranir, Gujarat. Sebagai penggantinya, Sultanah Tajul
Alam Safiatuddin (1641-1675) kemudian mengamanahkan jabatan mufti kerajaan
kepada Saifur Rijal. Saifur Rijal ialah seorang Minang yang juga penganut
fahaman wahdatul wujud telah kembali ke Aceh selepas mendalami bidang agama di
India. Dengan demikian, fahaman tasawuf Syamsuddin Sumaterani itu kembali
mewarnai corak keislaman di Kerajaan Aceh Darussalam.
No comments:
Post a Comment