1.0 PENGENALAN
Novel Salina ini merupakan hasil karya A.Samad Said.
Beliau yang juga merupakan seorang penulis yang terkenal dengan karyanya yang
mempunyai nilai yang tinggi. Novel Salina yang dihasilkan oleh beliau merupakan
sebuah karya yang memiliki mutu penciptaan antarabangsa. Secara keseluruhannya,
novel ini sebenarnya mengisahkan tentang keadaan atau kehidupan masyarakat
selepas perang dunia kedua.
Masyarakat yang terlibat ialah masyarakat yang menetap di
Singapura iaitu di sebuah perkampungan kecil yang bernama Kampung Kambing. Penulis
juga turut mengarap pelbagai watak serta perwatakan bertujuan supaya
penceritaan yang cuba disampaikan olehnya lebih berkesan dan difahami oleh para
pembaca. Antara watak utamanya ialah Salina dan turut dibantu oleh watak-watak
sampingan yang lain. Penulis turut menggunakan pelbagai teknik penulisan bagi
menambah lagi daya tarikan terhadap novel tersebut.
Oleh
itu, demikianlah novel Salina dikatakan sebagai satu petunjuk terbaru dalam
penghasilan novel-novel moden yang lebih berkualiti dan mempunyai nilai
estetiknya yang tersendiri.
2.0 SINOPSIS
Novel ini berlatar belakangkan sebuah kampung yang diberi nama Kampung
Kambing. Antara penghuninya yang tinggal di kampung ini ialah Siti Salina dan
kekasihnya Abdul Fakar, Hilmy dan ibunya, Kadijah, Zarina, seorang janda serta
anak tirinya iaitu Nadihah, Mansur dan Sunarto, anak yang dipungut oleh arwah
bapa Nadihah, serta Haji Karman. Latar tempat dalam novel ini ialah di
Singapura. Tempat ini digelar Kampung Kambing kerana penduduk di kampung ini
tinggal di kandang kambing yang disewakan oleh seorang lelaki india yang
bernama Kurupaya. Salina adalah seorang pelacur yang menyara dan memelihara
Abdul Fakar yang malas bekerja dan sering meminta duit daripada Salina untuk
pergi berjoget dan minum arak.
Abdul Fakar seorang yang suka
mabuk, gila perempuan dan suka memukul Salina. Walaupun di pukul, Salina tetap
menyayangi Abdul Fakar kerana wajah Abdul Fakar seiras dengan wajah arwah
kekasihnya yang mati dalam peperangan iaitu Muhammad Yusuf. Salina asalnya
adalah anak orang kaya. Walau bagaimanapun, selepas berlakunya perang dan
keluarganya terkorban, dia terpaksa menjadi pelacur untuk menyara kehidupan
seharian. Hilmy, seorang remaja yang masih bersekolah sering mendapat bantuan
kewangan daripada Salina untuk membeli buku dan ubat untuk ibunya yang sering
sakit. Bantuan ini dilakukan tanpa pengetahuan Abdul Fakar. Ibu Hilmy, Kadijah,
banyak menasihati Salina supaya menyimpan wang untuk masa depan kerana Abdul
Fakar tidak boleh diharapkan.
Kisah dalam novel ini juga banyak
menyentuh tentang Nadihah yang dipaksa oleh ibu tirinya untuk menjadi pelayan
tanpa kemahuannya. Ini disebabkan Sunarto gagal memberikan wang perbelanjaan
yang cukup kepada Zarina. Walaupun Sunarto sering dihalau di hadapan penduduk
kampung berkali-kali, Sunarto enggan keluar daripada rumah kerana dia tidak
mahu meninggalkan Nadihah yang sering di usik oleh Abdul Fakar. Abdul Fakar
pernah membuat perkara sumbang terhadap Nadihah. Namun, Salina tidak
mengetahuinya, begitu juga dengan Zarina, ibu tiri Nadihah. Hilmy kemudiannya
jatuh cinta terhadap Nadihah semasa dia mengikuti kursus latihan tentera.
Mereka jatuh cinta apabila sering berbalas surat. Hilmy meminta Nadihah
membacakan surat untuk ibunya kerana ibu Hilmy buta huruf.
Persahabatan antara Nadihah dan
Hilmy tidak di ketahui oleh sesiapa. Dalam masa yang sama, Abdul Fakar sering
mengapi-apikan Zarina supaya menghalau Sunarto keluar rumah. Dengan itu, dia
lebih mudah merapati Nadihah. Sunarto ialah satu-satunya batu penghalang kepada
niat buruk Abdul Fakar terhadap Nadihah. Zarina yang termakan fitnah Abdul
Fakar sering menghalau Sunarto dan Mansur. Zarina menghalau Mansor, abang
Nadihah kerana dia tidak mempunyai sebarang pekerjaan walaupun puas mencari.
Akhirnya, Mansur lari dan memasuki tentera. Tinggallah Nadihah. Satu malam,
Nadihah telah di culik oleh Abdul Fakar atas arahan Cik Salim, seorang lelaki
yang gilakan Nadihah. Sebelum ini Nadihah telah banyak kali menolak permintaan
Cik Salam untuk duduk di pangkuannya dan melayan dia.
Nadihah mabuk pada suatu hari dan
telah di nodai. Dia lari meninggalkan Singapura dan tidak berapa lama kemudian
berkahwin dengan seorang buruh. Hilmy sedih kerana kehilangan Nadihah. Salina
pula melarikan diri ke Kelantan untuk melupakan Abdul Fakar kerana Abdul Fakar
telah menghalaunya keluar dari rumah sedangkan rumah itu adalah rumah Salina.
Abdul Fakar gilakan seorang perempuan joget. Ibu Hilmy meninggal dunia akibat
sakit. Hilmy pula tidak menyambung pelajaran kerana ketiadaan wang . Tidak lama
kemudian, Hilmy cuba menjejaki Salina di Kuala Lumpur tapi diberitahu oleh
Mansur yang Salina sudah pulang ke Singapura.
Abdul Fakar belayar kembali
kerana dia gagal mencari Salina. Dia baru mengetahui bahawa Salina betul-betul
sayangkan dia setelah di tipu oleh perempuan joget. Hilmy kembali ke Singapura
untuk bertemu Salina.
3.0 PEMIKIRAN DALAM NOVEL SALINA
Mohd Rashid Md. Idris et al. (2016: 69),
mendefinisikan pemikiran sebagai subjek yang dibawakan oleh pengarang. Bermula
daripada idea dan pengalaman dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan
kreativiti untuk dijelmakan menjadi persoalan dan tema karya. Tambahnya lagi,
daripada situlah ia dikembangkan untuk menyampaikan mesej dan tujuan yang
membentuk pemikiran dan idealisme pengarang.
Dalam bidang sastera pula, pemikiran ini selalunya
dimulakan dengan idea yang diperoleh oleh pengarang yang kemudiannya diolah
oleh pengarang sehingga menjadi sebuah karya atau buah fikiran yang bernas.
Selain itu, pemikiran juga dapat dikaitkan dengan mesej yang ingin disampaikan
oleh pengarang kepada pembaca dalam sesebuah karya. Pemikiran dalam Novel
Salina ini telah diskopkan kepada
beberapa bahagian yang lebih kecil yang merangkumi pemikiran kesempitan hidup
dalam meneruskan kehidupan akibat tragedi Perang Dunia Kedua, eksploitasi
golongan kaya terhadap golongan miskin, kepincangan keluarga akibat daripada
sikap rakus manusia terhadap kebahagiaan duniawi dan sikap tolong-menolong
serta saling membantu bagi golongan yang memerlukan.
3.1 Kesempitan hidup dalam meneruskan kehidupan
semasa tragedi Perang Dunia
Kedua.
Peperangan yang berlaku antara Jepun dan Singapura
meninggalkan kesan yang mendalam bagi masyarakat Singapura apabila akhirnya
Singapura telah jatuh ke tangan Jepun. Kesannya, rakyat Singapura hidup dalam kesusahan serta
kesempitan apabila harta benda serta segala kekayaan yang mereka peroleh telah
musnah akibat peperangan yang terjadi.
Berdasarkan
novel Salina yang ditulis oleh A.Samad Said, pengarang jelas menunjukkan atau
menggambarkan kedaifan hidup rakyat Singapura ketika itu yang kehilangan segala
harta benda mereka dan hanya tinggal sehelai sepinggang dan mencari rumah untuk
berteduh kerana turut kehilangannya sewaktu tragedi tersebut. Hal ini
digambarkan oleh pengarang novel Salina dala teks berikut:
“Sebanyak lima
puluh ringgit telah didahulukan sebagai wang kopi masuk ke rumah itu dan
setelah berjanji bersedia membayar dua puluh ringgit setiap bulan dengan waktu
pembayarannya ditetapkan, maka baharullah bilik yang beratapkan zing-zing tong
minyak, daun rumbia dan kulit-kulit kayu balak dengan berlapiskan tikar-tikar
getah yang buruk dan di atasnya pula merayap-rayap liar daun-daun labu yang
segar, berdindingkan kayu-kayu, peti susu,zing-zing tong minyak, kulit-kulit
balak, kadbod-kadbod serta berlantaikan tanah itu menjadi hak milik sewaannya,
tempat mereka berlindung daripada panas dan hujan.”
(Salina, 1980: 2)
3.2 Penindasan
golongan kaya terhadap golongan miskin.
Berdasarkan novel Salina golongan atasan atau golongan
kaya dilihat cuba menindas golongan bawahan atau golongan miskin ini ekoran
Perang Dunia Kedua yang berlaku tersebut. Penindasan ini berlaku disebabkan
sikap penting diri atau tamak serta ingin hidup dalam kesenangan yang mahu
dikecapi oleh individu-individu yang tidak bertanggungjawab tersebut.
“Ohooo,”
kata Benggali jaga itu:suaranya besar dan penuh kahak ditekaknya.
“Berapa
itu bilik punya sewa sekarang? Apa sudah naik lagikah?”
“Ya.
Sekarang lagi sikit naik. Dulu Paliamah lima orang tinggal, dia punya sewa
lapan belas ringgit. Tapi sekarang saya dengan KurupayaSamy kasi naik lagi.
Sekarang dua puluh ringgit satu bulan,” kata pekedai India itu sambil
menggeleng-gelengkan kepala dan menggosok-gosokkan tapak tangan seperti selalu
dibuatnya bila bercakap.
“
Alamak, ini Kurupaya banyak cilaka. Sudah banyak wang, sekarang mahu banyak
wang lagi,” kata Benggali jaga itu meludah-ludah sambil pergi duduk pula
dijurinya.
“Berapa
itu orang tua kasi wang kopi?”
“Lima
Puluh ringgit,” kata pekedai India kurus panjang itu sambil masuk semula ke
dalam kedainya untuk melayan pembeli lain. Selepas itu dia keluar semula lalu
berkata:
“Sekarang
lima puluh ringgit orang tak ada kira; orang bayar. Rumah banyak susah mahu
dapat. Seratus ringgit pun orang bayar.”
“Ya,
ya itu betul. Tapi gasak orang miskin punya wang banyak-banyak tak ada
baiklah!” kata Benggali jaga itu.
(Salina, 1980: 3)
3.3 Kepincangan
keluarga.
Dalam novel Salina, pengarang menunjukkan aspek
kepincangan keluarga akibat daripada sikap rakus atau tamak manusia terhadap
kebahagiaan duniawi. Berikut merupakan antara teks yang menggambarkan
kepincangan keluarga akibat sikap rakus serta tamak manusia terhadap
kebahagiaan duniawi.
“Bergaduh
dengan siapa?”
“Gaduh
dengan Narto. Narto bawa wang sikit dah dua tiga hari ni. Emak marah. Dia
mahukan duit lebih banyak lagi. Kata narto beca dah susah nak dapat sewa
sekarang ni. Tak macam dulu, beca sikit. Katanya sekarang teksi dah mula
banyak. Orang lebih suka naik teksi. Sebab itulah susah nak dapat sewa banyak,”
Nadihah menerangkan.
(Salina, 1980: 18)
Berdasarkan
teks di atas, dapat dilihat bahawa Zarina iaitu ibu angkat kepada Narto sanggup
memarahi serta bergaduh dengan Narto hanya kerana Narto tidak memberikan wang
yang banyak kepadanya. Zarina juga sanggup memaki hamun dan menghalau Narto
meskipun dia telah lama menjaga Narto. Kepincangan keluarga ini bukan sahaja
disebabkan oleh kekurangan wang untuk meneruskan kehidupan. Malah, Zarina juga
telah dihasut oleh Fakar, lelaki yang meminati anak perempuannya iaitu Nahidah
dan merasakan bahawa Narto merupakan batu penghalang kepadanya untuk
mendapatkan Nahidah. Oleh yang demikian, Fakar telah membina rancangan untuk
menghasut Zarina untuk membuang Harto daripada keluarganya agar rancangannya
dapat dijalankan dengan mudah. Disebabkan oleh ikatan kekeluargaan yang tidak
kuat dan utuh menyebabkan Zarina termakan pujuk rayu dan hasutan Fakar
sehinggakan Narto dihalaunya daripada rumah tersebut. Oleh yang demikian,
jelaslah bahawa hanya disebabkan tuntukan duniawi, seseorang itu sanggup
memecahbelahkan keluarganya sendiri.
3.4 Sikap tolong- menolong dan saling membantu
terhadap golongan yang memerlukan.
Hal ini dapat dilihat menerusi watak Siti Salina.
Walaupun, Salina seorang pelacur tetapi dia masih mempunyai sifat baik hati
apabila dia membantu Hilmy anak jirannya dengan membiayai pelajarannya dan
bukunya hanya untuk melihat Hilmy berjaya memandangkan nasib yang dialami oleh
Hilmy sama sepertinya. Hilmy telah dianggap oleh Salina seperti adiknya.
Jelaslah disini bahawa dalam novel Salina ini pengarang turut menggambarkan
sikap tolong-menolong dan saling membantu dalam sesebuah masyarakat tersebut.
Berikut merupakan petikan teks berkaitan:
“
Hilmy jangan susah,” kata Siti Salina menyambung terus, “kakak akan tolong
Hilmy. Kalau ada apa-apa kesusahan tentang duit buku seumpamanya, cakaplah
kepada kakak. Kakak tahu sekolah orang putih banyak pakai buku dan banyak pakai
duit. Cakaplah pada kakak bila sahaja Hilmy perlukan wang sekolah. Kalau kakak
ada duit, kakak beri, kalau kakak tak ada kakak tolong carikan,” suara Siti
Salina begitu bersungguh-sungguh. Dan Siti Salina juga merasakan bahawa dia
tidak berkata-kata kepada orang lain, tetapi kepada adiknya sendiri, adik yang
ingin diberinya sebanyak-banyak pelajaran, satu keinginan yang selalu
dirasakannya akhir-akhir ini.
(Salina, 1980: 84)
Tuntasnya, dalam sesebuah novel kebiasaannya penulis atau pengarang telah mempunyai idea atau pemikiran yang tertentu yang ingin disampaikan kepada pembaca. Melalui pemikiran tersebut sudah pasti pengarang mempunyai tujuannya yang tertentu dan mengharapkan pula penerimaannya adalah berkesan kepada pembaca.
4.0 ESTETIKA DAN
KEPENGARANGAN
4.1 SENI BAHASA
Estetik berkait rapat
dengan persoalan keindahan yang membicarakan unsur keindahan pembinaannya,
bahasanya dan pengalaman keseronokan membacanya. Menurut
Nik Hassan Basri (2007), gaya bahasa ialah cara atau ragam bahasa yang
digunakan dalam penulisan atau lisan ataupun cara pemakaian bahasa dalam
sesebuah karya atau susunan kata, frasa dan ayat yang digunakan oleh pengarang
dalam usaha melengkapkan tema dan persoalan dan sebagainya dalam karya yang
dihasilkan.
4.1.1
Gaya Bahasa Perbandingan
4.1.1.1
Personafikasi
Personafikasi ialah
sejenis gaya bahasa perbandingan, iaitu penginsanan atau pemberian ciri-ciri peribadi
orang atau sifat-sifat manusia kepada sesuatu benda, binatang, tumbuh-tumbuhan,
keadaan, peristiwa, barang yang tidak bernyawa, atau idea yang abstrak. Contoh
:
Suara budak-budak menjerit riuh itu kedengaran semula.
Juga suara enjin kilang menggergaji balak yang sedang ‘bernyawa’,
suara wap berhembus dari kilang…
(Salina : 33)
4.1.1.2
Simile
Simile ialah perumpamaan. Simile merupakan
perbandingan terus iaitu membandingkan dua hal yang pada hakikatnya berlainan
tetapi dengan sengaja kita mengganggapnya sama. Perumpamaan ini secara jelas
mengungkapkan sesuatu perbandingan atau persamaan dengan menggunakan kata
“seperti”, “laksana”, “bagai”, “umpama”, “bak”, “sebagai”, “peneka”, “serupa”,
dan macam-macam lagi. Contoh :
Dan soal mengapa seorang yang sesihat dan segar
Abdul Fakar sanggup
merelakan dirinya menjadi seperti anjing menanti belas kasihan tuannya sahaja
berpusar-pusar juga di kepalanya.
(Salina : 194)
4.1.2 Gaya Bahasa
Pengulangan
4.1.2.1
Anafora
Sejenis gaya bahasa
pengulangan, iaitu pengulangan perkataan pertama pada setiap baris atau pada
setiap ayat yang biasanya secara berketurunan supaya memperoleh kesan tertentu
waima dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa tradisional, prosa moden sama
ada kreatif atau bukan kreatif (Nik Hassan Basri,2007). Contoh :
Dia diam pula kerana disedarinya bahawa Hilmy
tidak
mendengarkannya sepenuhnya, mungkin tidak
semuanya.
Dia melanjutkan dengan suara yang semakin
ditinggikan:
suara meninta…
(Salina : 35)
4.1.3 Gaya Bahasa
Pertentangan
4.1.3.1
Hiperbola
Hiperbola yang merupakan
salah satu daripada kelompok gaya bahasa pertentangan sejenis gaya bahasa yang
mengandungi kenyataan tentang sesuatu perkara secara berlebih-lebihan atau
secara melampau waima daripada segi jumlahnya, ukuran atau sifatnya. Tujuan
yang demikian itu adalah untuk memberi penekanan maksud terhadap sesuatu
perkara atau situasi demi memperhebat, meningkatkan kesan dan pengaruhnya.
Hiperbola ialah penggunaan istilah yang membesar-besarkan dengan tujuan memberi
penekanan atau kesan memperhebat (Corbett dan Connors, 1999). Menurut Lanham
(1968), hiperbola atau superlatio bermaksud menyatakan sesuatu dengan cara
berlebih-lebihan. Anton Moeliono (1989) berpendapat hiperbola sebagai ungkapan
yang melebih-lebihkan sama ada dari segi jumlahnya, ukurannya atau sifatnya. Contoh
:
“Dan dia ketawa
terbahak-bahak. Budak-budak muda yang sedang
bercerita itu segera
ketawa juga-ketawa memanjang-manjang.
Seorang daripada mereka
yang berambut panjang seperti sudah
tiga bulan tidak digunting.
4.1.4 Gaya Bahasa
Penyirnaan
4.1.4.1
Sinkof
Sinkof atau sinkop ialah sejenis gaya bahasa penyirnaan, iaitu pengguguran
huruf sisip atau suku kata perkataan dengan menghilangkan huruf tengah atau
suku kata tengah bagi perkataan, atau pewujudan kata singkat atau ringkas,
iaitu kata yang terhasil akibat penghilangan huruf atau suku kata. Contoh gaya
bahasa sinkof dalam novel ‘Salina’ ini ialah :
‘’Kaufikir kau mau mengcekik saja
ya?’’suara Zarina
semakin
mengancam didengarnya.
4.1.5 Gaya Bahasa
Pertautan
4.1.5.1
Disfenisme
Disfemisme ialah kebalikan daripada eufemisme. Disfemisme memilih bentuk
kata atau ragam bahasa daripada yang lembut kepada yang kasar. Namun begitu,
bagi masyarakat Melayu lama kata-kata kasar selalunya bertujuan untuk bergurau
dan berjenaka. Ungkapan disfemisme banyak terdapat dalam pantun jenaka.
Disfemisme turut digunakan dalam bahasa daerah. Contoh :
‘’Hei Bulat! Pergi pakai
seluar lekas. Suruh mak pakaikan seluar.
Kalau tak, heh, kakak potong kotek kau!’.
Kata Salina...
(Salina : 41)
‘’Narto tak ada kat rumah?
Tanya Abdul Fakar kepada Nahidah.
‘’Tak ada’’.jawab Nahidah
jujur.
‘’Sudah mampuskah?’’
tanya Abdul Fakar lagi; hatinya panas.
(Salina
: 220)
4.1.6 Gaya Bahasa
Pengguguran
4.1.6.1
Polisidenton
Polisidenton ialah
penggunaan kata hubung yang banyak dalam sesuatu ayat. Dalam novel Salina, terdapat juga penggunaan
gaya bahasa ini seperti yang dapat dilihat dalam contoh ayat yang berikut:
Di sana sini lecak sahaja, dan di tanah
banyak air yang tertakung-bertakung
di tanah yang lekak-lekuk dan
di beberapa buah tin dan botol yang
terselit-selit di celah pokok
pisang. (Salina:
25)
4.1.7 Hiperbaton
4.1.7.1
Anastrop
Corbett dan Connors (1999) menjelaskan bahawa anastrop adalah susunan kata
yang lazim. Fungsi utamanya ialah untuk memberikan penekanan. Takrifan anastrop
menurut Umar Junus (1989) merujuk kepada pembalikkan susunan ayat dengan tujuan
supaya frasa yang diletakkan pada awal lebih penting daripada frasa yang di
belakang. Contoh :
...daunnya yang hijau kekuningan yang sebelum itu
digigit-gigit
kambing Kurupaya Samy dan dicakar-cakar
oleh tiga ekor anak
kucing Siti Salina itu, semakin koyak-koyak kerana ditiup angin kuat
selamanya.
4.2 KEPENGARANGAN
Manakala kepengarangan merujuk
kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam
berkarya (Mohd. Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah & Seri Lanang Jaya Hj.
Rohani, 2014: 96). Dalam sesebuah karya,
nilai estetik dan kepengarangan merupakan dua aspek penting yang boleh
mempengaruhi kedudukan teks tersebut. Terdapat beberapa teknik
kepengarangan A. Samad Said dalam novel
Salina, antaranya ialah:
4.2.1 Berbentuk autobiografi
Karya bentuk autobiografi biasanya ditulis oleh tokohnya sendiri tentang
peristiwa-peristiwa yang benar-benar berlaku.
Novel Salina berbentuk autobiografi kerana pengarang sendiri yang
mengarangnya. Novel ini membuka dan
membongkar keperitan hidup masyarakat Melayu di sebuah perkampungan kecil di
Singapura akibat Perang Dunia Kedua.
Novel ini ditulis
berdasarkan kesan pengalaman hidup yang musnah dalam peperangan, iaitu pengalaman
langsung pengarang sebagai mangsa perang ketika itu. Kesengsaraan akibat perang telah mengalirkan
bakat dan kebolehannya untuk melukiskan semula pengalaman itu dalam bentuk
kreatif. Selain itu, nama-nama tempat
yang dinyatakan dalam Salina juga benar-benar wujud seperti Kampung Kambing dan
Sekolah Melayu Kota Raja dan Victoria Institution. Pengarang pernah mendapat pendidikan formal
di kedua-dua sekolah tersebut.
4.2.2 Kepelbagaian teknik penulisan Salina
Dalam novel Salina, pengarang banyak menggunakan teknik dialog, teknik
monolog dalaman dan teknik imbas kembali.
Peristiwa-peristiwa dalam novel dikisahkan dengan baik menggunakan
teknik-teknik tersebut.
4.2.2.1 Teknik dialog
Teknik dialog digunakan untuk menjadikan sesuatu cerita lebih menarik. Pada kebiasaannya, teknik pemerihalan atau
penceritaan paling banyak digunakan dalam karya penulisan. Walau bagaimanapun, kekerapan penggunaan
teknik ini boleh menyebabkan pembaca berasa bosan. Oleh itu, pengarang novel Salina, A. Samad
Said memasukkan teknik dialog untuk menjadikan cerita lebih hidup dan dekat
dengan pembaca. Teknik ini dapat menarik
perhatian pembaca. Contoh petikan dialog:
‘’Narto tak ada
kat rumah? Tanya Abdul Fakar kepada Nahidah.
‘’Tak
ada’’.jawab Nahidah jujur.
‘’Sudah
mampuskah?’’ tanya Abdul Fakar lagi; hatinya panas.
(Salina : 220)
4.2.2.2 Teknik monolog dalaman
Pengarang juga menggunakan teknik monolog dalaman dalam Salina untuk
menampakkan peribadi dan konflik sesuatu watak secara jelas. Teknik yang
menonjolkan watak-watak berkata-kata dalam hati tanpa sebarang ucapan. Semua
perasaan atau kata yang tersirat di hati watak-watak itu dipaparkan oleh
penulis atau pengarangnya (Nik Hassan Basri, 2007). Contoh:
Zarina
berkata di dalam hatinya sungguh-sungguh. “Ya,
laki-laki tentu akan tergila-gilakan Nahidah!”. (Salina: 252)
Petikan di atas
menunjukkan monolog dalaman Zarina yang memikirkan rancangan yang tidak elok
untuk anak tirinya, Nahidah. Di sini
boleh terlihat peribadi Zarina yang tidak baik.
5.0 FALSAFAH DALAM
NOVEL SALINA
Istilah falsafah berasal daripada bahasa Yunani “philien”
dan “sophia”. “Philien” bermaksud mencintai atau sahabat dan “Sophia” adalah
kebijaksanaan” atau pengetahuan. Menurut Robert Zeuscher, ahli-ahli falsafah
merupakan orang yang mencintai kebijaksanaan dan mempunyai minat mendalam
terhadap ilmu pengetahuan.
Plato
mengatakan bahawa falsafah merupakan ilmu yang ada atau wujud, manakala
Aristotle pula mengatakan bahawa falsafah adalah kebijaksanaan atau hikmah atau
ilmu pengetahuan yang menggunakan akal fikiran untuk mengetahui kebenaran yang
hakiki. Secara umumnya, falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang
tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran. Mekanisme falsafah secara
mudahnya dapat dimaksudkan sebagai memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam.
Oleh itu, falsafah ialah membincangkan sesuatu secara terperinci untuk mendapat
jawapan yang benar dan real terhadap sesuatu perkara.
Antara bidang falsafah yang diberi penekanan ialah etika,
metafizik, sejarah, sosial, ekonomi, kosmologi, politik dan logik. Dapat
disimpulkan bahawa falsafah ialah suatu kesenian berfikir yang waras, bernas
dan mendalam. Karya sastera yang dihasilkan yang membincangkan sesuatu subjek
biasanya akan membincangkan sesuatu itu secara artistik dan estetik, maka di
situlah tersimpannya mutiara falsafahnya (Mana Sikana, 1996). Dalam novel
Salina, terdapat beberapa unsur falsafah yang dikaji. Antaranya:
5.1 Falsafah
sosial
Menurut Seri Lanang (2016), falsafah sosial merupakan
gambaran kehidupan sebenar yang berlaku dalam masyarakat. Ini bermaksud
pengarang telah menjadikan kejadian yang benar-benar berlaku dalam kalangan
masyarakat sebagai penceritaan dalam sesebuah karya.
Dalam novel Salina, pengarang iaitu A. Samad Said telah
mengetengahkan banyak falsafah sosial.
Hal ini demikian kerana, beliau telah mengambil realiti kehidupan masyarakat
pada zaman tersebut sebagai batu loncatan bagi membina tema dan persoalan novel
ini. Menurut Shahnin Ahmad (1994:82), terdapat banyak watak dan perkaitan
antara mereka yang melahirkan peristiwa dan episod yang pelbagai yang
mengembangkan pula persoalan dengan persoalan dan watak dan perwatakan.
Novel Salina memaparkan gambaran sebenar golongan
masyarakat yang menjadi mangsa perang dunia kedua sehingga membawa kesengsaraan
kepada mereka dan ada segelintir masyarakat yang terlibat dengan kehidupan yang
tidak sihat. Novel Salina ini merupakan karya yang bersifat komited dan
kontekstual, yang melihat hubungan-hubungan dengan masyarakatnya. Salina adalah
cerminan masyarakat dan bersifat mimetik sastera iaitu karya seni yang
merupakan tiruan atau salinan semula daripada dunia sebenar. Hal ini berlaku apabila
pengarang iaitu A.Samad Said mengambarkan keadaan sebenar yang berlaku
terhadapnya semasa perang dunia kedua melalui novel Salina
Falsafah
sosial dapat dilihat melalui kehidupan masyarakat yang menetap di Kampung
Kambing selepas perang dunia kedua. Masyarakat pada zaman tersebut telah
menjadi mangsa perang dunia kedua sehingga membawa kesengsaraan dan kemiskinan
kepada mereka. Penduduk di Kampung Kambing sangat daif sehinggakan keperluan
air perlu dicuri-curi ambil dari berek pejabat kerajaan yang terletak berdepan
dengan kampung tersebut. Rumah-rumah mereka pula sebenarnya kandang kambing
yang telah diubah suai sebagai rumah setinggan. Ia deretan bilik yang disewa
oleh tuan kandang kambing tersebut. Penghuni-penghuni hilang kaum keluarga,
kerja dan tempat bergantung. Antara
petikan yang mengambar falsafah sosial dalam novel Salina adalah seperti
berikut:
“ rumah-rumah kambing itu semuanya tidak
sempurna. Dindingnya terbuat dari papan-papan peti susu yang buruk da
berbulu-bulu, kulit-kulit kayu balak berkarat yang sudah dileperkan (tetapi
masih kemik di sana-sini) dan kadbod-kadbod yang sudah berbulu dan
berbelang-belang oleh resapan air hujan,”
Melalui contoh falsafah sosial dalam novel Salina, dapat
disimpulkan bahawa masyarakat pada masa tersebut mempunyai sikap yang tabah.
Mereka sangat tabah dalam mengharungi liku-liku kehidupan selepas perang dunia
kedua. Kemewahan, kesenangan dan tempat tinggal mereka musnah dengan sekelip
mata akibat daripada peperangan yang berlaku. Sikap tabah yang ditunjukkan
melalui novel Salina ini haruslah dicontohi kerana walaupun telah kehilangan
harta benta, mereka tetap meneruskan kehidupan.
5.2 Falsafah Etika
Menurut Seri Lanang (2016), etika ialah pemikiran tentang
moral, pendidikan dan pengajaran. Kajian etika lebih memfokuskan kepada
prilaku, norma dan adat istiadat manusia. Etika dalam buku Etika Dasar yang
ditulis oleh Franz Magnis Suseno membawa maksud pemikiran kritis, sistematik
dan mendasar tentang ajaran-ajaran dan pandangan-pandangan moral. Tujuan dari
etika adalah supaya manusia mengetahui dan mampu mempertanggungjawabkan apa
yang ia lakukan.
Dalam novel Salina, falsafah etika dapat dilihat melalui
ilmu pengetahuan yang masih menjadi keutamaan dalam masyarakatnya.Ini dapat
dilihat melalui watak Khatijah yang mengalami kemusnahan hidup setelah Perang
Dunia Kedua. Dia masih mampu menyekolahkan Hilmy, malah Hilmy dapat dilihat
sebagai pelajar yang pandai kerana mampu bersekolah di sekolah Melayu Kota Raja
dan berpindah ke sekolah Inggeris Monk’s Hill dan Victoria School secara
percuma. Petikan yang menunjukkan falsafah etika dalam novel Salina adalah:
Memang
dari sekolah Melayu dulunya, sesudah sekolah Melayu barulah dihantar ke sekolah
Inggeris. Kalau hendak dihantar ke sekolah Inggeris terus saja siapa yang
mampu? Ayahnya bukan ada. Untunglah dapat sekolah free, jawab Katijah
menerangkan.
(Salina, 1961:10)
Contoh falsafah etika di atas menunjukkan sikap tidak
berputus asa yang diamalkan oleh watak Hilmy. Walaupun hidup dalam kesempitan,
dia masih meneruskan pembelajaran dengan bantuan ibunya iaitu Khatijah. Sikap
Khatijah yang sanggup bekorban untuk menyekolahkan Hilmy haruslah dicontohi.
Kehidupan mereka yang berubah selepas perang dunia kedua itu tidak mematahkan
semangat mereka untuk terus menimba ilmu.
Seterusnya, falsafah etika dapat ditunjukkan melalui
peranan kaun wanita sebagai pelayan. Pekerjaan sebagai pelayan dalam kalangan
golongan wanita begitu dominan pada zaman perang. Melalui novel Salina ini,
memperlihatkan watak wanita yang bekerja sebagai seorang pelayan iaitu Zarina
dan Nahdah. Zarina merupakan ibu tiri kepada Nadihah dan bekerja sebagai seorang
pelayan untuk menyara hidupnya. Contoh ertikan yang terdapat dalam novel Salina
adalah seperti berikut:
“Mak
dah pun carika kerja untuk kau,” kata Zarina mendekat ke maksud utamanya.
“Kerja tu dah pun mak dapatkan Cuma tunggu jawapan dari kau saja. Mak harap
benar kau mahu bekerja.”
(Salina,1961:162)
Melalui contoh falsafah etika di atas menunjukkan sikap
sanggup berkorban untuk meneruskan kehidupan. Ia ditunjukkan melalui watak
wanita pada zaman tersebut terutamanya Salina, Zarina dan Nadihah. Kehidupan
mereka pada zaman tersebut sangat susah dan mereka terpaksa untuk menjadi pelacur untuk menyara diri dan keluarga.
5.3 Falsafah Metafizik
Menurut Seri Lanang (2016), falsafah metafizik memikirkan
tentang kewujudan dan keberadaan. Falsafah metafizik lebih memfokuskan kepada
keislaman.
Dalam novel Salina, falsafah metafizik boleh ditunjukkan
melalui watak Haji Karman. Haji Karman selalu menjadi penghuni surau sendiri.
Beliau selalu mengajak seorang dua anak muda bersembahyang. Beliau juga sering
menegur secara bersopan mengenai sikap kejahilan segelintir penghuni Kandang
Kambing. Haji Karman sedar bahawa beliau tidak dapat menyelesaikan masalah
perjuangan mereka yang berusaha keras demi sesuap nasi pagi dan petang.
Melalui watak Haji Karman, di dapati bahawa sikap
ingat-mengingati mengenai akhirat di amalkan oleh Haji Karman. Haji Karman juga
tidak berputus asa untuk menasihati penduduk di Kampung Kambing untuk berubah
ke jalan yang benar. Beliau juga sering bersikap sopan apabila menasihati
penduduk di situ. Sikap yang diamalkan oleh Haji Karman perlulah dicontohi oleh
masyarakat pada zaman ini.
5.4 Falsafah Ekonomi
Menurut Seri Lanang (2016), ekonomi ialah sistem
pendapatan dan pengurusan harta benda. Falsafah ekonomi dalam novel Salina
menunjukkan perubahan yang sangat ketara. Ia dapat dilihat melalui kehidupan
masyarakat pada zaman tersebut yang hidup dalam keadaan yang mewah. Namun,
selepas berlakunya perang dunia kedua didapati bahawa mereka hilang punca
pendapatan. Pelbagai pekerjaan yang dilakukan oleh penduduk di Kampung Kambing
untuk menyara keluarga. Antara pekerjaan yang dilakukan oleh mereka adalah
seperti pelayan, penarik beca, dan tukang cuci.
Falsafah ekonomi selepas perang dunia kedua yang paling
ketara dapat ditunjukkan apabila kaum perempuan bekerja sebagai pelayan. Ini
dapat ditunjukkan melalui watak Zarina yang merupakan pelayan untuk menyara
keluarganya. Petikan yang menunjukkan falsafah ekonomi dalam novel Salina
adalah seperti berikut:
“Mak
dah pun carikan kerja untuk kau,” kata Zarina mendekat ke maksud utamanya.
“Kerja tu dah pun mak dapatkan Cuma tunggu jawapan dari kau saja. Mak harap
benar kau mahu bekerja.”
(Salina,1961:162)
Bukan itu saja, falsafah ekonomi ini juga boleh
ditunjukkan melalui watak Sunarto. Beliau seorang anak muda yang saban hari
kerjanya membawa beca. Dengan becanya, dia mencari rezeki bagi memanmpung dan
menyara keluarga angkatnya, Zarina dan Nahidah. Melalui novel Salina, kita
dapat melihat watak seorang ibu tunggal yang terpaksa bekerja sebagai tukang
cuci di empat buah rumah orang Inggeris demi menyara anaknya yang sedang
belajar iaitu Hilmy. Petikan yang menunjukkan falsafah ekonomi adalah seperti
berikut:;
Bukan kerja apa-apa; cuma cuci kain dan baju saja,”
Katijah menerangkan. “Hari ni kakak cuci kain baju di rumah Nyonya Swee Kim dan
Encik Burhan. Esok cuci di rumah orang lain pula. Begitu bergilir-gilir. Kalau
tak begitu manalah nak dapat duit,” Katijah memandang Hilmy dan berkata, “nak
harapkan budak ni, kurang-kurang kena tunggu dua tiga tahun lagi… (Salina, 1961: 38)
6.0 NILAI BUDAYA DAN
PANDANGAN HIDUP
6.1 NILAI BUDAYA
Budaya menurut Seri Lanang Jaya Hj. Rohani et.al
(2016:116) merupakan satu perkataan yang berasal daripada perkataan bahasa
Sanskrit, iaitu buddayah yang
merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi
yang membawa makna budi pekerti atau akal. Umumnya, budaya membincangkan
hal-hal yang berkaitan budi pekerti dan akal manusia dalam kehidupan. Melalui
perkataan bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai culture, iaitu satu perkataan daripada bahasa Latin colore yang bermaksud menanam atau
mengerjakan. Sebagai manusia, budaya adalah satu daripada elemen yang akan
membezakan manusia daripada hidupan-hidupan lain. Nilai budaya mempunyai satu
hubungan yang sangat erat dengan konsep masyarakat. Setiap perkara yang wujud
dalam masyarakat berhubung kait dengan kebudayaan yang dipegang atau dimiliki
oleh masyarakat tersebut. Budaya juga merupakan satu perwarisan daripada satu
generasi ke generasi berikutnya dan konsep ini disebut sebagai organik lampau.
Dalam
perspektif yang lain, budaya juga merujuk kepada keseluruhan pengertian, nilai,
norma, ilmu pengetahuan serta struktur-struktur kemasyarakatan, keagamaan,
penghasilan seni dan intelektual yang membentuk ciri-ciri khas sesebuah
masyarakat. Oleh itu, budaya sebagai satu konsep menyeluruh yang mengandungi
ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, tatasusila, undang-undang, adat resam,
kebolehan serta kebiasaan yang diperoleh oleh manusia sebagai anggota dalam
masyarakat. Tuntasnya, dapat dirumuskan budaya sebagai keseluruhan cara hidup
manusia termasuk hasil ciptaan dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani
dan jasmani yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup manusia.
6.1.1 Nilai Mengenang Budi
Berdasarkan konsep budaya tersebut dapat dilihat beberapa
nilai budaya di dalam novel Salina iaitu, nilai mengenang budi. Nilai ini
ditonjolkan pada watak Sunarto yang mengenang budi ayah angkatnya, iaitu
Mutalib yang telah menyelamatkannya yang menghidap penyakit demam malaria
sewaktu dibawa oleh tentera Jepun ke Siam. Walaupun ayah angkatnya telah
meninggal dunia dan dirinya sering diherdik dan dihina oleh Zarina namun dia
tetap tinggal di rumah Zarina kerana ingin membalas jasa ayah angkatnya dengan
menjaga Nahidah dan Mansur dengan baik. Hal ini hasil daripada didikan ayah
angkatnya yang sering bercerita kepadanya tentang budi bahasa dan dia masih
mengingati kata-kata ayahnya, iaitu :
Sewaktu di kampungnya dahulu ayahnya sendiri sering
bercerita kepadanya tentang budi bahasa. Walaupun di masa itu tidak
diketahuinya sungguh-sungguh apa sebenarnya budi bahasa itu dalam erti yang
mendalam, tetapi kata-katanya “budi baik jangan kau lupakan sehingga bila-bila”
itu tetap semarak itulah yang menghalangnya untuk meninggalkan keluarga
Zarina-keluarganya. Ya, budi baik orang tak boleh kulupa sampai bila-bila,
bisik Sunarto di dalam hatinya.
(Salina, 62)
6.1.2 Nilai
Mengambil Berat Demi Kebaikan Orang Lain
Selain itu, nilai mengambil berat demi kepentingan dan kebaikan
orang lain. Nilai ini dapat dilihat
melalui watak Katijah. Katijah sering menasihati Siti Salina agar meninggalkan
Abdul Fakar yang selama ini menganiaya dan menyeksa Siti Salina. Katijah juga
sering bertanyakan sebab Siti Salina terlalu menyayangi Abdul Fakar sedangkan
Abdul Fakar sering mempergunakan Siti Salina, tetapi Siti Salina tidak pernah
merungut dan membiarkan sahaja dia diperlakukan begitu. Contohnya dapat dilihat
pada petikan yang berikut:
“Saya tak adil selama ini, kak,” katanya kepada Katijah.
Katijah kehairanan juga mendengar jawapan itu.
Kenapa?”
“Sebab selama ini saya tak ambil berat segala apa kakak
nasihatkan. Bukan saya tak tau apa yang kak masihatkan itu benar, tapi
entahlah, saya tak mau menerima nasihat itu sehinggalah sekarang ini. Sekarang
ini barulah saya sedar apa yang kakak nasihatkan itu ialah untuk kebaikan saya.
Dan saya akan ikut sekarang,” kata Siti Salina.
(Salina, 527)
6.1.3 Nilai
Ketabahan
Seterusnya, dapat dilihat
nilai ketabahan seorang wanita dalam mengharungi dugaan dan cabaran dalam
hidup. Nilai ketabahan ini dapat dilihat menerusi watak Siti Salina yang cekal
dalam menghadapi dugaan hidup setelah ahli keluarganya meninggal dunia akibat
terkena bom semasa Perang Dunia Kedua. Berikutan dengan itu, Siti Salina
sanggup tinggal di Kampung Kambing dan mula terjebak dengan dunia pelacuran
kerana Siti Salina mengalami kesempitan hidup. Pada masa yang sama, Abdul Fakar
turut mengambil kesempatan terhadapnya dan seringkali Siti Salina dipukul dan
dimarahinya. Contohnya :
“Kenapa
kau sanggup diseksa orang sampai begitu?”
Katijah
bersuara sambil terbatuk-batuk dua tiga kali.
(Salina,
524)
6.1.4 Nilai
Kasih Sayang
Di samping itu, dalam novel Salina juga, dapat dilihat nilai kasih sayang diterapkan
oleh pengarang. Nilai ini dapat dilihat melalui hubungan Salina dan Abdul
Fakar. Walaupun sering dipukul dan dilukai oleh Abdul Fakar namun Salina tetap
sayang dan sanggup menjaga dan memberikan wang kepada Abdul Fakar. Abdul
Fakar bermonolog kepada dirinya sendiri dengan mempersoal kebaikan Salina
kepada dirinya.
“Mengapa Siti Salina begitu menyayanginya, tidak pernah
dipersoalkannya. Dan apakah Siti Salina menyayanginya itu untuk selamanya
atau pun untuk seketika sahaja, tidaklah dipersoalkannya. Yang
difikirkannya hanyalah waktu sekarang ini sahaja. Sekarang dia senang;
hidupnya “makan tanggung, berak cangkung!” Masa depannya itu diyakininya
penuh dengan kemungkinan-kemungkinan gilang-gemilang “makan tanggung, berak
cangkung” juga.”
(Salina: 94)
6.2 PANDANGAN HIDUP
Pandangan hidup merupakan konsep mengenai pandangan hidup
alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut
pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai yang tertentu, seperti
pendapat yang diberikan oleh sarjana Islam iaitu Syed Naquib al-Attas (1972),
beliau menjelaskan bahawa pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang
merangkumi hal dunia dan akhirat. Oleh itu, pandangan hidup dari perspektif
Islam ialah pandangan tentang realiti atau hakikat yang terjelma dari mata hati
manusia mengenai kewujudan seluruh alam. Pandangan hidup adalah satu konsep
yang dimiliki oleh masyarakat dalam komuniti tertentu yang bertujuan untuk
menganggapi dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan,
manusia dan alam.
Lazimnya,
masyarakat memiliki pandangan hidup tersebut dan tidak terkecuali masyarakat
Melayu. Pandangan hidup masyarakat
Melayu lazimnya akan melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, hubungan manusia
dengan manusia, dan hubungan manusia
dengan alam. Pandangan hidup tentang manusia dapat dijelaskan kepada
tiga bahagian iaitu tentang keluarga, pemimpin dan masyarakat. Walau
bagaimanapun, secara umumnya, Islam sememangnya telah berakar umbi dalam
pemikran serta pembentukan pandangan hidup masyarakat Melayu. Namun begitu,
unsur-unsur tradisi tetap mempunyai kesan yang besar dalam kehidupan seharian
masyarakat Melayu.
6.2.1
Kepentingan Menjaga Maruah Diri
Pandangan hidup yang dapat dikesan melalui novel Salina
ialah pandangan hidup tentang kepentingan menjaga maruah diri. Dalam
novel Salina, abang Nahidah, iaitu Mansur sering menasihati Nahidah
supaya sentiasa menjaga maruah dan nama baiknya kerana bagi Mansur tiada yang
lebih berharga di dalam dunia ini melainkan nama baik dan maruah diri.
Contohnya:
Abangnya suka, bercakap kepadanya tentang beberapa hal, bercakap sekali
tentang rancangannya selepas habis sainnya dengan sojar itu, dan meminta sekali
lagi supaya adiknya itu menjaga dirinya baik-baik, mengingatkan bahawa tidak
ada yang lebih berharga di dalam dunia ini selain meninggalkan nama yang baik (Salina, 435)
Berdasarkan contoh tersebut, Mansur sangat menyayangi
adiknya, Nahidah dan sentiasa menasihati adiknya supaya meninggalkan pekerjaan
sebagai pelayan. Walaupun Mansur mengetahui bahawa adiknya terpaksa bekerja
sebagai pelayan kerana ibu tirinya, Mansur sentiasa berpesan kepada Nahidah
supaya menjaga maruah dirinya dan tidak terlanjur melayani lelaki-lelaki di
tempat kerjanya walaupun dibayar dengan harga yang tinggi.
6.2.2 Kepentingan Ajaran Islam
Seterusnya, pandangan hidup mengenai kepentingan ajaran
Islam dalam hidup. Walaupun kehidupan masyarakat yang serba kekurangan di
Kampung Kambing, namun pelajaran terhadap ilmu agama tetap dipentingkan dan tidak
ditinggalkan. Dalam Novel Salina ini
jelas ditunjukkan dalam watak Pak Haji yang dianggap nyanyuk oleh Hilmy. Pak Haji merupakan orang tua yang sangat
mementingkan nilai agama kerana dialah yang mengajar kanak-kanak yang ada di
kawasan perumahan itu mengaji. Contoh:
“Entahlah kak, tapi saya rasa tidak pula begitu, dialah yang mengajar
budak-budak mengaji di sini. Murid-muridnya banyak. Pendeknya,
budak-budak di sini semuanya belajar mengaji dengannya,” kata perempuan muda
yang cantik itu.
(Salina:
11)
6.2.3 Kepentingan
Ilmu Pelajaran
Melalui novel Salina juga jelas menunjukkan pandangan
hidup mengenai kepentingan ilmu pelajaran. Perkara ini jelas ditunjukkan oleh
watak Salina dan Hilmy yang sangat mementingkan pelajaran yang mana Salina
menjelaskan kepada Hilmy betapa pentingnya pelajaran sekiranya hendak berjaya
apabila dewasa kelak. Salina menjelaskan kepada Hilmy sekiranya mendapat
peluang untuk menyambung pelajaran dia harus mengambilnya. Salina turut
menyatakan mengenai biasiswa yang boleh didapati sekiranya pelajar itu kurang
berkemampuan tetapi hebat dari segi akademik. Perkara ini jelas
menunjukkan bahawa Salina amat mementingkan pelajaran. Contoh:
“Hilmy tak tau sekarang ini bagaimana susah orang nak
dapat kerja?” kata Siti Salina menyambung
lagi, “kalau tak ada certificate sekolah, tak dapat kerja. Kalau tak ada kerja
bagaimana nak makan, dan kalau tak ada makan, bagaimana nak hidup? Orang
sekolah hendak apa? Kerana nak senang kemudian harilah. Jadi terlanjur ada peluang
bersekolah tu belajarlah baik-baik. Janganlah difikirkan soal lain dulu.
Tunggulah dan belajarlah sampai dah lulus dan dah dapat certificate yang baik.
Nanti bolehlah dapat kerja yang baik. Kalau berpeluang melanjutkan pelajaran ke
luar negeri pun, janganlah dilepaskan. Itulah yang lebih baik. Kakak
fikir kalau Hilmy belajar betul-betul tentu Hilmy dapat melanjutkan pelajaran
ke luar negeri; tentu Hilmy akan dapat scholarship. Sekarang ini khabarnya
anak-anak orang miskin selalu diberi scholarship kalau otaknya baik.”
(Salina:
120)
7.0 NILAI ILMU
Nik Hasan Basri Nik Ab. Kadir (2007) mendefinisikan nilai
sebagai segala perbuatan, perlakuan atau tindakan yang bermutu, bertaraf atau
elok yang harus dijadikan contoh dan teladan. Abdul Rahman Napiah at el. (2014) memfokuskan nilai dalam bidang sains
sosial dalam tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat (attribute) bagi
menyatakan kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau
markah sesuatu kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu objek
berbentuk kuantiti dan sebagai ‘al-qimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada
harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Dalam pada itu, nilai juga
bersifat aksiologi dan mempunyai hubung kait dengan falsafah nilai.
Berdasarkan karya moden yang dikaji, iaitu novel Salina,
terdapat beberapa ilmu yang telah dikenal pasti dalam kepengarangan A. Samad
Said seperti ilmu pertukangan, ilmu ketenteraan, ilmu agama dan ilmu bahasa.
Nilai ilmu yang diterapkan dalam sesuatu karya sememangnya dapat memberikan
keindahan dalam penceritaan. Dalam pada itu, pembaca dapat memperoleh nilai
baik yang boleh diteladani dan nilai buruk yang boleh dijadikan sempadan serta
teladan.
7.1
Ilmu Pertukangan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), ilmu
pertukangan ialah ilmu yang berkaitan dengan kepandaian seseorang dalam
pekerjaan tangan atau perbuatan memperbaiki sesuatu kerosakan. Berdasarkan
novel Salina, ilmu pertukangan dapat dilihat dalam diri watak utama itu sendiri
iaitu, Siti Salina. Setelah Siti Salina berpindah ke Kampung Kambing setelah
tamatnya Perang Dunia Kedua, Siti Salina telah menyewa rumah di kampung
tersebut, tetapi rumah yang didudukinya itu mengalami banyak kebocoran.
Tuan rumah,
iaitu Kurupaya Samy langsung tidak mengendahkan kerosakan yang terdapat di
rumah tersebut kerana dia hanya mahu mengaut keuntungan di atas kesusahan orang
lain. Kurupaya Samy telah menyewakan Salina sebuah kandang kambing dengan harga
dua puluh ringgit sebulan sedangakan dia tidak memperbaiki kerosakan atap di
rumah tersebut.
Walau
bagaimanapun, kebolehan Siti Salina dalam pertukangan telah membuatkan Siti
Salina memperbaiki atapnya yang bocor tanpa mengharapkan tuan rumah tersebut,
iaitu Kurupaya Samy. Petikan di bawah membuktikan bahawa Siti Salina mempunyai
kemahiran dalam membaiki kebocoran atap dengan meletakkan siling di atap
tersebut kerana sebelum ini, Siti Salina hanya meletakkan daun labu di atas
atap tersebut:
“Tak
dapat tidulah. Asyik kena betulkan atap saja. Sini dibetulkan sana bocor; sana
dibetulkan sini pula bocor. Ada daun labu di atasnya pun tak guna. Bocor juga.
Kalaulah begini saja tiap-tiap malam, pendeknya tak dapat tidur langsunglah,“
kata Hilmy. Kemudian, diam seketika; menggerakkan kepalanya ke kiri dan ke
kanan. Dan segera menyambung, “Rumah kakak tak bocor?’
“Dah
tak bocor sekarang. Dah kakak betulkan. Kalau tidak dulu bocor juga macam rumah
Hilmy tu, “Siti Salina menjawab. Matanya memperhatikan api di dapurnya.
(Salina,
1961:42)
7.2
Ilmu Ketenteraan
Nilai ilmu lain yang terdapat dalam novel Salina ini
ialah ilmu ketenteraan. Ilmu ketenteraan bermaksud ilmu yang berkaitan dengan
perihal peperangan. A. Samad Said memasukkan nilai ilmu ketenteraan dalam novel
Salina secara tidak langsung. Hal ini demikian kerana, beliau lebih cenderung
menggunakan tema peperangan yang merupakan antara pengalaman beliau sendiri.
Hal ini demikian, peperangan banyak memberi kesan kepada masyarakat yang
terlibat termasuklah dirinya sendiri. Walau bagaimanapun, ilmu ketenteraan ini
hanya diceritakan secara asas sahaja seperti latihan-latihan yang dijalani oleh
anggota tentera, seperti yang dialami oleh watak kekasih Salina, iaitu Muhammad
Yusup seperti berikut:
“Saya
dan kawan-kawan lain akan dibawa ke suatu tempat yang masih belum diketahui
lagi di mana. Khabarnya kamu akan belajar menggunakan senjata (tidak lagi
belajar cara mengikat bandage dan merawat luka!) Saya dan kawan-kawan lain akan
belajar pula cara hendak menggunakan senjata untuk membunuh manusia yang
menjadi musuh.”
(Salina,
1961:184-185)
Dalam pada itu, peperangan yang digambarkan oleh Muhammad
Yusuf juga sebagai suatu peristiwa yang kejam dan peperangan juga merampas
segala kebahagiaan manusia. Petikan ini dapat dilihat menerusi surat yang telah
dihantar oleh Muhammad Yusuf kepada Salina, contohnya :
Surat
Muhammad Yusuf terus dibacanya: “Saya bukan hendak membimbang-bimbangkan Inah.
Saya juga bukan hendak menakut-nakutkan Inah. Tapi, benarlah peperangan selalu,
dan di mana-mana, membawa akibat yang tidak baik sahaja. Ia merampas segala.”
(Salina,
1961:183)
7.3
Ilmu berbudi bahasa
Di dalam novel Salina, penulis turut memasukkan ilmu budi
bahasa. Ilmu berbudi bahasa ini sewajarnya diketahui dalam masyarakat setempat
terutamanya kaum Melayu tentang etika dalam berbahasa. Antara bukti yang
menunjukkan ilmu budi bahasa adalah seperti di bawah :
Sewaktu
di kampungnya dahulu ayahnya sendiri sering bercerita kepadanya tentang budi
bahasa. Walaupun di masa itu tidak diketahuinya sungguh-sungguh apa sebenarnya
budi bahasa itu dalam erti kata yang mendalam tetapi kata-kata ayahnya “Budi
baik orang jangan kau lupakan sampai bila-bila” itu tetap semarak dalam
hatinya.dan kata-kata yang semarak itulah yang menghalangnya meninggalkan keluarga
Zarina- ‘Keluarga’nya!“ Ya, budi baik orang tak boleh kulupakan sampai
bila-bila”, bisik Sunarto di dalam hatinya.
(Salina,
1980 : halaman 42)
Berdasarkan halaman dan petikan di atas, Sunarto sering
mengenangkan nasihat arwah ayahnya tentang ilmu budi bahasa. Ayahnya sering
menasihati supaya Sunarto sentiasa bersangka baik dengan orang terutamanya budi
baik orang terhadap dirinya sendiri. Melalui nasihat dan pesan arwah ayahnya
tentang budi bahasa, Sunarto sentiasa bersangka baik dengan keadaan sekeliling
walaupun sentiasa mempunyai krisis bersama Zarina sekeluarga.
7.4
Ilmu memikat
Novel Salina karya A.Samad Said merupakan novel yang
melibatkan kaum hawa dalam mempertahankan hidup meskipun dalam bidang yang
sering dipandang serong dalam kalangan masyarakat. Penulis turut memasukkan
unsur pemikat atau ilmu memikat yang dilakukan oleh Salina untuk menggoda teman
lelakinya Abdul Fakar. Antara aspek ilmu memikat adalah seperti di bawah:
Di
waktu sarapan pagi dia duduk melayan di sebelah Abdul Fakar. Dia melayannya
dengan lemah lembut, dan kalau perlu, ini selalu diajaknya Abdul Fakar bergurau
sekali biar selera itu “terbuka”. Dan kalau Abdul Fakar ‘malas makan’-ini
selalu disengajakan oleh Abdul Fakar- dia akan menyuapkan makanan-makanan itu;
didekatkannya makanan itu ke mulut Abdul Fakar dan bila Abdul Fakar
menggeleteknyya. Dan dia ketawa manja. Dan selalunya sarapan pagi itu tidak
akan “ sempurna” bukan makanan tapi sulaman gurauannya itu tidak sampai
‘meliar-liar’… sehingga makan pagi itu lebih sesuai benar kalau terpanggil
“makan bergurau” sahaja.
(
Salina, 1980 : halaman 101)
Berdasarkan petikan pada halaman di atas, Salina
merupakan watak yang sangat bijak dalam ilmu memikat. Ilmu memikat atau melayan
ini ditujukan kepada Abdul Fakar iaitu kekasihnya yang bersekedudukan dengannya
. Ilmu memikat dan melayan ini merupakan ilmu yang sangat diperlukan dalam
kerjaya Salina sebagai pekerja kelab dan pelayan. Dalam ilmu memikat, Salina
perlu pandai melayan dan berifat lemah lembut, dan bergurau manja. Dalam
petikan di atas, Salina akan melayan Abdul Fakar dan menyuap makanan-makanan
yang dikehendaki oleh Abdul Fakar. Ilmu memikat Salina sering dipandang serong
oleh masyarakat Kampung Kambing.
8.0 PENUTUP
Kesimpulannya, novel Salina boleh dianggap
sebagai sebuah karya yang unggul kerana mempunyai nilai estetik yang tinggi
dari aspek kepengarangannya. Ciri-ciri karya yang hebat terdapat dalam novel
Salina memperlihatkan keunggulan pengarang dalam menyampaikan mesej kepada
pembaca. Dalam hal ini, novel Salina memperlihatkan kepengarangan A. Samad Said
yang mampu mencetuskan pemikiran, nilai dan pegangan dan menceritakan keadaan
hidup bangsa Melayu selepas perang dunia kedua yang hidup dalam keadaan yang
terdesak dan terpaksa melacurkan diri demi ingin terus hidup. Disamping itu
juga, pengarang turut banyak menerapkan nilai serta pengajaran yang boleh
pembaca teliti dan ambil sebagai panduan dalam menjalani kehidupan seharian
menerusi novel ini.
BIBLIOGRAFI
Abdul Rahman
Napiah et al. (2014). Karya Agung Melayu.
Tanjong Malim: Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
A.Samad Said. (1999). Salina sebuah novel dekad 50-an.
Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka.
A.Samad Said.
(2003). Salina. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mana Sikana .(2013). Berdiri di akar diri: kritikan
sastera Melayu pascamoden. Kuala
Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.
Nik Hassan Basri. (2007). Komsas Pengangan Teras
Keterampilan. Kuala Lumpur: Icon
Region Sdn. Bhd.
Seri Lanang
Jaya Hj. Rohani et al. (2016). Karya
Agung Melayu. Tanjong Malim: Universiti
Pendidikan Sultan Idris.
Siti Aisah
Murad. (2007). A.Samad Said dalam esei dan kritikan. Kuala Lumpur :
Dewan
Bahasa dan Pustaka
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteAku baca novel Salina dari lepas Isyak hingga subuh
ReplyDeleteKetika itu aku bertugas sebagai pegawai keselamatan shiff malam pada tahun 2015
Kenangan sungguh