Hikayat Raja Pasai tergolong dalam genre sejarah yang
banyak menceritakan tentang kisah Raja Pasai yang telah memeluk agama Islam. Ia
meliputi kisah pembukaan negeri, corak pentadbiran, politik, sosial sejak dari
kewujudan, perkembangan, zaman keemasan, kekalahan hinggalah zaman
keruntuhannya. Sebagai sebuah hikayat teks lama, sudah pasti bahawa
penulisannya telah mendapat tokok tambah daripada generasi ke generasi. Ia
bertujuan untuk memperindahkan lagi erta mampu menarik perhatian para pembaca
untuk membaca. Ditambah pula, masyarakat masyarakat dahulu mengamalkan tradisi
penceritaan semula dari satu individu ke individu lain.Setelah hikayat ini
dikarang,sudah menjadi satu cabaran kepada pengkaji-pengkaji memandangkan
tulisan yang digunakan sukar untuk dikaji oleh mereka memandangkan ia
menggunakan tulisan jawi lama yang bercampur dengan unsur-unsur gaya bahasa
yang sukar difahami.
2.0 SINOPSIS
Hikayat Raja-Raja Pasai merupakan hasil sastera sejarah yang tertua yang dipercayai disusun pada abad ke-15 iaitu semasa pemerintahan Malikul Saleh hingga Pasai ditakluki oleh Majapahit. Ia dapat dibahagikan kepada 3 mengikut peralihan cerita.
Pertama, mengenai pembukaan Negeri Samudera-Pasai dan kisah pengislamannya. Kisahnya mengaitkan keturunan raja-raja Pasai yang bernama Raja Ahmad & Raja Muhammad. Ketika berburu, Raja Ahmad menjumpai budak perempuan daripada buluh betung. Mereka berkahwin & mendapat seorang puteri bernama Puteri Betong. Puteri Betong pula dikahwinkan dengan Merah Gajah & mendapat 2 orang putera iaitu Merah Silu & Merah Hanum. Setelah dewasa, Merah Silu telah membuka Pasai Samudera sempena seekor semut besar. Kisah pengislaman Pasai pula dikaitkan dengan Merah Silu yang bermimpi bertemu dengan Rasulluah & menukar nama kepada Sultan Malikul Saleh.
Manakala bahagian kedua menceritakan kisah mengenai kisah mengenai Tun Brahim Bapa yang merupakan tokoh yg menjadi kebanggaan Kerajaan Pasai.Kegagahan Tun Brahim Bapa(anak Sultan Ahmad) digambarkan seperti Hang Tuah.Beliau juga amat dikenali rakyat kerana prihatin akan kehidupan rakyat.
Bahagian akhir cerita pula mengenai kisah penaklukan Pasai oleh Majapahit. Puncannya bermula akibat daripada sifat dengki pembesar Pasai kepada Tun Brahim Bapa. Mereka menfitnah Tun Brahim Bapa kononnya ia telah menceroboh gundik kesayangan raja lalu dijatuhkan hukuman dgn meminum racun. Setelah kematian Tun Brahim, kekuasaan Pasai menjadi lemah & mudah ditakluki Majapahit. Akhirnya, Pasai dapat dikalahkan oleh Raja Aceh iaitu Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam.
Dalam hikayat ini ada terselit unsur mitos iaitu ketika Raja Muhammad membuka negeri &berjumpa dgn buluh betung. Dari betung itu lahir seorang puteri bernama Puteri Betong. Manakala kakanda Raja Muhammad iaitu Raja Ahmad mendapat putera yang dipelihara oleh gajah lalu diberi nama Merah Gajah. Setelah Merah Gajah berkahwin dgn Puteri Betong, mereka memperolehi anak bernama Merah Silu & Merah Hanum. Ada juga dikaitkan dgn legenda mengenai kedatangan Islam yg dihubungkan dgn Nabi Muhammad. Merah Silu mendapat mimpi sehingga dpt mengucap dua kalimah syahadat & dapat membaca Al-Quran. Setelah memeluk Islam, ia berkahwin dgn Puteri Ganggang dari Perlak & mendapat putera bernama Malikul Tahir.
Kesimpulannya, Hikayat Raja-Raja Pasai mengandungi unsur metos & sejarah seperti yang terdapat dlm ciri sastera sejarah. Kegagahan Tun Brahim diselitkan di samping memasukkan bentuk puisi. Akan tetapi penggunaan bahasa kurang menarik & menyukarkan pembaca. Ayatnya juga tidak sempurna di samping terselit bahasa Melayu kuno. Namun begitu, ia merupakan sastera sejarah yang bermutu
3.0 PEMIKIRAN DALAM HIKAYAT RAJA PASAI
Mohd Rashid Md. Idris et al. (2016: 69),
mendefinisikan pemikiran sebagai subjek yang dibawakan oleh pengarang. Bermula
daripada idea dan pengalaman dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan
kreativiti untuk dijelmakan menjadi persoalan dan tema karya. Tambahnya lagi,
daripada situlah ia dikembangkan untuk menyampaikan mesej dan tujuan yang
membentuk pemikiran dan idealisme pengarang. Jadi, jika dilihat pula dalam
Hikayat Raja Pasai, secara keseluruhannya pengarang dilihat cuba menonjolkan
idea atau pemikiran tentang sosio-budaya serta agama. Hal ini jelas dilihat
apabila pengarang memasukkan unsur agama Islam sebagai agama rasmi bagi
raja-raja di negeri Pasai. Selain itu, berikut merupakan antara pemikiran atau
idea dan fikiran utama di dalam Hikayat Raja Pasai:
3.1 Kedatangan Islam
Penceritaan di dalam Hikayat Raja Pasai
dimulakan dengan menceritakan bahawa negeri Pasai merupakan negeri pertama yang
rajanya memasuki agama Islam. Berikut merupakan contoh petikan yang
menggambarkan kemunculan Islam di Pasai:
“Al kisah peri mengatakan ceritera raja yang
pertama masuk agama Islam ini Pasai; maka ada diceritakan oleh orang yang
empunya ceritera ini, negeri yang dibawah angin ini, Pasailah yang pertama
membawa iman akan Allah dan akan Rasulullah.”
(Hikayat
Raja Pasai, 1997: 1)
Kedatangan Islam disini bermula setelah
berlakunya pengislaman Raja Pasai ketika itu iaitu Merah Silu ataupun dikenali sebagai
Malikul Salleh selepas pengislamannya. Berikut merupakan contoh petikan yang
menjadi petunjuk kepada permulaan pengislaman demikian terjadi:
“Bahawa ada sepeninggalku wafat itu, ada
sebuah negeri di bawah angin, Sanudera namanya; apabila ada didengar khabar
negeri itu, maka kamu suruh sebuah kapal membawa perkakas alat kerajaan dan
kamu bawai orang dalam negeri itu masuk agama Islam serta mengucap dua khalimah
syahadat.”
(Hikayat Raja
Pasai, 1997: 10)
3.2 Asal-usul atau Susur Galur Keturunan Raja Pasai
Pengarang cuba mengembangkan jurai keturunan
atau susur galur Raja Pasai ini dengan memulakan cerita tentang dua orang
bersaudara iaitu Raja Muhammad dan Raja Ahmad yang seterusnya menyatukan kedua
anak mereka. Puteri Raja Muhammad dinikahkan dengan putera Raja Ahmad dan dari
sinilah bermulanya perkembangan dalam jurai keturunan Raja Pasai tersebut.
Petikan dibawah menunjukkan cara jurai keturunan raja Pasai ini bermula.
“Maka ada raja dua bersaudara seorang namanya
Raja Ahmad dan seorang namanya Raja Muhammad. Adapun yang tua Raja Ahmad. Maka
baginda kedua bersaudara itu hendak berbuat negeri di Samalanga.”
(Hikayat Raja
Pasai, 1997: 1)
“Maka didudukkannyalah Merah Gajah itu dengan
Puteri Betung. Maka berbesanlah ia kedua bersaudara sentiasa ia dalam
kesukaannya.”
(Hikayat Raja
Pasai, 1997: 4)
3.3 Sejarah Pembukaan Negeri
Di dalam Hikayat Raja Pasai pengarang
bercerita tentang peristiwa pembukaan negeri Pasai dan Samudera melalui
watak-watak seperti raja atau sultan yang juga menjadi simbolik bagi kuasa
pentadbiran tertinggi khususnya dalam masyarakat Melayu. Diceritakan bahawa
sewaktu Merah Silau pergi berburu bersama anjingnya Si Pasai di sebuah hutan
dilihatnya seekor semut yang besarnya seperti kucing. Lantaran itu, Merah Silau
menangkapnya dan memakannya. Kemudian, diarahkan orang untuk membersihkan
kawasan tersebut dan dibina istana. Merah Silau kemudian menamakan tempat itu
dengan nama Samudera yang bererti semut yang amat besar.
“Maka tanah tinggi itu pun disuruh Merah Silau
tebas pada segalaorang yang sertanya itu. Maka setelah itu diperbuatnya akan
istananya; setelah sudah, maka Merah Silau pun duduklah di sana, dengan segala
hulubalangnya dan segala rakyatnya diam ia di sana. Maka dinamai oleh Merah
Silau negeri Samudera ertinya semut yang amat besar, di sanalah ia diam raja
itu.”
(Hikayat Raja
Pasai, 1997: 15)
Seterusnya, diceritakan pula peristiwa
pembukaan negeri Pasai. Peristiwa bermula ketika Sultan Malikul Saleh pergi
berburu di tepi laut dengan membawa seekor anjingnya bernama Si Pasai. Sewaktu
sampai, Sultan Malikul Saleh melepaskan anjingnya tersebut lalu, ia berlari
masuk kedalam hutan berdekatan. Anjing tersebut kemudiannya bertemu dengan
seekor pelanduk yang gagah dan berani.
(Hikayat Raja
Pasai, 1997: 19)
3.4 Kezaliman pemerintah
Kebanyakan karya kesusasteraan terdahulu
pengarang banyak memperlihatkan sifat atau perilaku raja atau sultan yang kejam
dan tidak bertimbang rasa terhadap golongan bawahannya. Hal ini turut dapat
dilihat dalam karya Hikayat Raja Pasai ini melalui watak Sultan Ahmad Perumudal
Perumal yang kejam sehingga sanggup membunuh anakandanya sendiri iaitu Tun
Beraim Bapa, Tun Abdul Jalil, Tun Medam Peria dan Tun Takiah Dara disebabkan
hasad dengki dan juga ingin mengahwini anak perempuan yang juga anak kandungnya
sendiri. Hal ini digambarkan dalam petikan teks yang berikut:
“Hai kamu orang Seri perbuatkan aku ubat
hangat karna anakku Si Beraim Bapa bekas ia menyelam kalau-kalau ia dingin.
Maka orang Seri pun berbuat peniaram. Maka dibubuhnya dalam peniaram itu
racun.”
(Hikayat Raja
Pasai, 1997: 48)
Berbeza daripada Tun Beraim Bapa, Tun Medam
Peria dan Tun Takiah Dara yang dibunuh dengan memakan racun, Tun Abdul Jalil
pula yang mempunyai paras rupa yang sangat tampan dan rupawan membuatkan Tuan
Puteri Gemerencang jatuh hati kepadanya. Disebabkan iri hati dan mahukan Tuan
Puteri Gemerencang, Sultan Ahmad membunuh Tun Abdul Jalil. Kenyataan teks
dibawah mengambarkan peristiwa tersebut:
“Maka pada suatu hari Sultan Ahmad bersabda
kepada Dara Zulaikha Tingkap. ‘Ayuh Dara Zulaikha Tingkap! Amanatku padamu
hubaya-hubaya jangan engkau katakan pada seorang jua pun, jikalau Si Abdul
Jalil tiada kubunuh kerajaanku jangan kekal dan Tuan Puteri Gemerencang pun
jangan kuperoleh’. Setelah itu, maka dicaharinya daya upaya hendak membunuh Tun
Abdul Jalil.”
3.5 Kesetiaan Dan Ketaatan Golongan Bawahan Terhadap Pemerintah
Mesej ini disampaikan oleh pengarang melalui
watak Tun Beraim Bapa dan juga Sayid Semayamuddin. Tun Beraim Bapa begitu setia
dan patuh terhadap bapanya iaitu Sultan Ahmad Perumudal Perumal sehingga
sanggup memakan makanan yang berisi racun yang dikirim baginda meskipun
mengetahui perihal tersebut kerana takut digelar derhaka.
“Jikalau kumakan makanan ini nescaya matilah
aku, jikalau tiada kumakan nescaya derhakalah aku, tetapi baiklah aku mati
daripada nama derhaka.”
(Hikayat Raja
Pasai, 1997: 48)
Sayid Semayamuddin pula merupakan menteri atau
orang bawahan Sultan Malikul Mansur. Beliau dibunuh dengan dipenggal kepalanya
dan diceraikan daripada badan oleh Sultan Malikul Mahmud. Hal ini demikian
kerana, beliau lebih rela mati daripada berpisah dengan Sultan Malikul Salih
setelah diberi pilihan oleh Sultan Malikul Mahmud untuk bersamanya atau tidak..
Maka, berikut merupakan jawapan Sayid Semayamuddin yang menunjukkan
kesetiaannya kepada Sultan Malikul Mansur.
“Maka ia berdatang sembah. ‘Ya tuanku Syah
Alam, jika patik diceraikan dengan tuan patik baiklah Syah Alam ceraikan badan
patik dengan kepala patik.’ Maka disuruh Sultan Penggallah lehernya, maka
dipenggal oranglah lehernya.”
(Hiayat Raja
Pasai, 1997: 27)
Tuntasnya, pemikiran merupakan idea atau buah fikiran yang ingin
disampikan oleh pengarang atau penulis dalam karyanya. Idea tersebut menjadi
inti bagi menarik perhatian para pembacanya untuk memahami apa sebenarnya yang
cuba dibincangkan atau disampaikan oleh pengarang dalam ceritanya.
4.0 ESTETIKA DAN
KEPENGARANGAN
4.1 Estetika
Estetika atau
keindahan adalah suatu sifat dan ciri sastera yang terpenting. Dalam seni
sastera, keindahan berkait rapat dengan struktur karya, olahan yang memberi
kesan kepada pengalaman, perasaan pemikiran, imaginasi dan wawasan. Estetika
juga merujuk kepada aspek kekuatan karya. Dapatlah dinyatakan bahawa estetika
ialah rasa keindahan, keseronokan, kegembiraan yang merujuk kepada yang
bernilai dan bermanfaat serta penikmatan yang mempersonakan atau penglihatan
yang memukau, yang cepat menawan perasaan yang terpahat dalam pemikiran.
4.1.1 Gaya Bahasa
Menurut Nik Hassan Basri (2007), gaya bahasa
ialah cara atau ragam bahasa yang digunakan dalam penulisan atau lisan ataupun
cara pemakaian bahasa dalam sesebuah karya atau susunan kata, frasa dan ayat
yang digunakan oleh pengarang dalam usaha melengkapkan tema dan persoalandan
sebagainya dalam karya yang dihasilkan.
4.1.1.1 Gaya Bahasa Pengulangan
(a) Anafora
Anafora adalah sejenis gaya bahasa
pengulangan, iaitu pengulangan perkataan pertama pada setiap baris atau pada
setiap ayat yang biasanya secara berturutan supaya memperoleh kesan tertentu
waima dalam puisi tradisional, puisi moden sama ada kreatif atau bukan
kreatif(Nik Hassan Basri,2007). Menurut Corbett dan Connors(1999), anafora
ialah pengulangan perkataan yang sama atau sekumpulan perkataan pada permulaan
klausa yang berturutan. Pengulangan ini akan melahirkan kesan emosi yang kuat.
Di sini dapat dilihat anafora merupakan pengulangan perkataan di awal ayat atau
baris. Contoh pengulangan perkataan pertama dalam karya ‘Hikayat Raja Pasai’
ialah :
Maka apabila mereka itu kembali, maka
diberinya mereka itu seorang seekor kerbau, maka sukacitalah segala
orang yang datang itu yang bermain dengan Merah Silau itu.
(b) Epistrop
Epistrop atau epifora ialah sejenis gaya
bahasa pengulangan dan nama lazimnya epistrofa, iaitu pengulangan kata, frasa,
beberapa kata pada akhir baris atau ayat yang berturut-turutan. Menurut Nik
Hassan Basri(2007), bahawa gaya bahasa pengulangan ini biasanya terdapat dalam
puisi dan prosa. Tujuannya adalah untuk penegasan.. Lanham (1968) pula
mentakrifkan sebagai pengulangan kata atau kata-kata yang hampir pada akhir
beberapa klausa, ayat atau versi. Epistrop adalah
sejenis pengulangan kata-kata yang sama atau kumpulan yang sama pada akhir
klausa yang berturutan. Pengulangan ini memberikan rima pada ayat dan
memberikan penekanan yang khusus pada elemen yang diulang. Contoh epifora atau
epistrop dalam karya ‘Hikayat Raja Pasai’ :
Maka duduk ia di balai panjang penuh dengan
balai itu, dan duduk ia di jambar panjang, sarat sejambar panjang,
serta menguraikan rambutnya dan berjuntai mengayun-ngayun kakinya.
(c) Aliterasi
Aliterasi ialah sejenis gaya bahasa
pengulangan bunyi konsonan yang sama pada awal kata dan yang berturutan waima
dalam puisi tradisional, puisi moden, prosa tradisional, prosa moden, waima
kreatif atau bukan kreatif (Nik Hassan Basri,2007). Kamus Dewan Edisi
keempat(2013) aliterasi sebagai pengulangan bunyi atau huruf pertama pada
beberapa perkataan yang berturutan dalam sesuatu baris, terutama dalam
sajak. Aliterasi merupakan pengulangan
konsonan pertama atau pertengahan dalam dua atau lebih kata-kata yang
bersebelahan. Pengulangan ini mewujudkan rima dalam ayat (Corbett dan
Connors,1999). Umar Junus(1989), menjelaskan bahawa aliterasi adalah
pengulangan konsonan yang sama, biasanya pada awal kata. Lazimnya gaya bahasa
ini lebih banyak ditemui dalam karya puisi atau prosa. Contoh aliterasi dalam
‘Hikayat Raja Pasai’ :
...emas berpermata bersirat berambukan
mutiara dan berkamar berkelit bau...
(d) Asonansi
Asonansi ialah sejenis gaya bahasa pengulangan
bunyi vokal yang sama pada setiap baris atau pada setiap ayat yang biasanya
secara berturutan supaya memperoleh kesan tertentu waima dalam puisi
tradisional, puisi moden, prosa tradisional, prosa moden sama ada kreatif atau
bukan kreatif (Nik Hassan Basri,2007). Corbett dan Connors (1999)
mendefinisikan asonansi sebagai pengulangan bunyi vokal yang sama dalam suku
kata yang diberi penekanan pada kata-kata yang bersebelahan yang mungkin
didahului dan dikuti oleh konsonan yang berbeza. Selain mewujudkan rima dalam
ayat, asonansi juga menghasilkan kesan onomatopuisi (onomatopoetic) dan humor.
Lanham (1968) mendefinisikan asonansi sebagai kesamaan dalam bunyi antara bunyi
vokal yang didahului dan diikuti oleh bunyi konsonan yang berbeza dalam
kata-kata yang berhampiran. Gaya bahasa ini lazimnya terdapat dalam puisi dan
amat jarang ditemui dalam teks prosa. Contoh yang terdapat dalam ‘Hikayat Raja
Pasai’ :
Setelah hari pun sianglah,
maka Tun Beraim Bapa pun bersabda kepada
bendaharinya...
4.1.1.2 Gaya Bahasa
Pertentangan
(a) Hiperbola
Hiperbola yang merupakan salah satu daripada
kelompok gaya bahasa pertentangan sejenis gaya bahasa yang mengandungi
kenyataan tentang sesuatu perkara secara berlebih-lebihan atau secara melampau
waima daripada segi jumlahnya, ukuran atau sifatnya. Tujuan yang demikian itu
adalah untuk memberi penekanan maksud terhadap sesuatu perkara atau situasi
demi memperhebat, meningkatkan kesan dan pengaruhnya. Hiperbola ialah
penggunaan istilah yang membesar-besarkan dengan tujuan memberi penekanan atau
kesan memperhebat (Corbett dan Connors, 1999). Menurut Lanham (1968), hiperbola
atau superlatio bermaksud menyatakan sesuatu dengan cara berlebih-lebihan.
Anton Moeliono (1989) berpendapat hiperbola sebagai ungkapan yang
melebih-lebihkan sama ada dari segi jumlahnya, ukurannya atau sifatnya. Contoh
hiperbola dalam ‘Hikayat Raja Pasai’ :
‘’Bahawa ada sepeninggalanku wafat itu, ada
sebuah negeri di bawah angin, Samudera namanya...’’
(b) Paradoks
Paradoks ialah gaya bahasa yang mengandungi
pertentangan yang nyata dengan fakta-fakta yang ada tetapi kenyataanya
mengandungi kebenaran dengan pendapat umum atau realiti(Nik Hassan Basri,2007).
Contoh dalam ‘Hikayat Raja Pasai’ :
Suatu musuh pun tiada ada, melainkan
Tun Beraim Bapa bermain-main bersenda bergurau dengan hulubalangnya...
(c) Anastrop
Corbett dan Connors (1999) menjelaskan bahawa
anastrop adalah susunan kata yang lazim. Fungsi utamanya ialah untuk memberikan
penekanan. Takrifan anastrop menurut Umar Junus (1989) merujuk kepada
pembalikkan susunan ayat dengan tujuan supaya frasa yang diletakkan pada awal
lebih penting daripada frasa yang di belakang. Contoh dalam ‘Hikayat Raja
Pasai’ :
... banyaklah mati dan luka sebab
beramuk-amukan sama sendirinya dan berbunuh-bunuhan mereka itu...
4.1.1.3 Gaya Bahasa
Pertautan
(a) Disfenisme
Disfemisme ialah kebalikan daripada eufemisme.
Disfemisme memilih bentuk kata atau ragam bahasa daripada yang lembut kepada
yang kasar. Namun begitu, bagi masyarakat Melayu lama kata-kata kasar selalunya
bertujuan untuk bergurau dan berjenaka. Ungkapan disfemisme banyak terdapat
dalam pantun jenaka. Disfemisme turut digunakan dalam bahasa daerah. Contoh
dalam ‘Hikayat Raja Pasai’ :
‘’Wah, tuanku paduka anakanda Merah Gajah itu
telah matilah dibunuh oleh mertuanya.’’
4.1.1.4 Gaya Bahasa Pengguguran
(a) Polisidenton
Polisindeton menurut Corbett dan Connors
(1999) ialah penggunaan kata hubung yang melebihi daripada jumlah yang lazim
digunakan menurut rumus tatabahasa. Dengan kata lain, polisindeton merupakan
kebalikan asindeton. Menurut Corbett, strategi polisindeton bertujuan
melambatkan irama prosa dalam perenggan dan seterusnya menghasilkan kesan
penegasan yang jitu. Polisindeton boleh juga digunakan bagi menunjukkan
penekanan terhadap sesuatu maksud.
Contoh yang terdapat dalam ‘Hikayat Raja
Pasai’ :
... beberapa daripada emas dan perak dan
rial dan senjata dan pelbagai warna kain dan urung dan
lilin dan sarang burung...
4.1.1.5 Gaya Bahasa
Perbandingan
(a) Simile
Simile ialah perumpamaan. Simile merupakan
perbandingan terus iaitu membandingkan dua hal yang pada hakikatnya berlainan
tetapi dengan sengaja kita mengganggapnya sama. Perumpamaan ini secara jelas
mengungkapkan sesuatu perbandingan atau persamaan dengan menggunakan kata
‘’seperti’, ‘’laksana’’, ‘’bagai’’, ‘’umpama,’’bak’’, ‘’sebagai’’, ‘’peneka’’,
‘’serupa’’, dan macam-macam lagi. Contoh yang terdapat dalam ‘Hikayat Raja
Pasai’ :
‘’...Maka kerbau itu pun seperti singa
mencari lawannya...’’
4.1.1.6 Gaya Bahasa
Penyirnaan
(a) Sinkof
Sinkof atau sinkop ialah sejenis gaya bahasa
penyirnaan, iaitu pengguguran huruf sisip atau suku kata perkataan dengan
menghilangkan huruf tengah atau suku kata tengah bagi perkataan, atau pewujudan
kata singkat atau ringkas, iaitu kata yang terhasil akibat penghilangan huruf
atau suku kata. Contoh yang terdapat dalam ‘Hikayat Raja Pasai’ :
‘’... hendaklah jangan kamu kedua mengubahkan
setia kamu akan cucuku kedua jangan kamu menyembah segala raja-raja yang
lain daripada cucuku...’’
4.2 Kepengarangan
Secara umumnya, teknik kepengarangan meliputi
satu kaedah atau cara seseorang penulis atau pengarang menggarap jalan cerita
sesebuah karya yang dihasilkan. Hal ini kerana, teknik yang digunakan untuk
menggarap sesebuah cerita dalam sesebuah karya dilihat penting kerana melalui
teknik tersebut penulis dapat menyampaikan sesuatu pemikiran secara berkesan
dan tertib. Selain itu, teknik kepengarangan ini merupakan sinonim kepada
teknik penceritaan yang lazimnya berkait rapat dengan penggunaan dialog, gaya
bahasa, monolog, monolog dalaman, imbas kembali, imbas muka dan sebagainya.
4.2.1 Teknik
Dialog
Dialog ialah perbualan antara watak dalam
sesebuah cerita, drama, atau novel (Nik Hassan Basri,2007).
Dialog antara Raja Ahmad dengan seorang tua di
dalam surau akan diulang oleh Raja Ahmad dengan isterinya sebaik saja Raja
Ahmad kembali ke istana seperti dalam petikan berikut:
Maka hamba ceriterakan kepadanya akan hal
saudara hamba mendapat puteri dalam rebung betung itu (1). Maka ujar orang tuha
itu, “Jikalau tuan hendak akan anak, baiklah beri hamba tunjukkan dia akan
tuan. Nantilah tuan hamba di sini barang sesaat (2)”
Dalam Hikayat Raja Pasai, terdapat banyak
watak-watak sultan atau raja. Dalam masyarakat Melayu, kita mempercayai bahawa
raja memiliki kesaktian dan berdaulat. Hal ini dapat dilihat melalui peristiwa
;
“Di tengah rimba itu terdapat serumpun buluh
betung yang terlalu rimbun. Sekalian rakyat menebas dan menebang pohon buluh
itu. Akan tetapi, sebaik ditebas, buluh itu akan kembali tumbuh semula.
Kemudian Raja Muhammad sendiri yang menebas buluh betung itu dan habis semua
buluh betung itu ditebang oleh baginda”
(Hikayat Raja Pasai, 2004)
Melalui petikan ini, pengarang seolah-olah
cuba untuk menyerlahkan kesaktian dan kedaulatan Raja Muhammad. Hal ini kerana
Raja Muhammad sahaja yang mampu menebas pohon buluh tersebut sehingga habis
ditebang sementara rakyatnya tidak mampu untuk menghabiskan pekerjaan tersebut
disebabkan pohon buluh yang berulang kembali tumbuh selepas ditebang. Hal ini
seterusnya menunjukkan kesaktian Raja Muhammad.
“Sultan mendengar suara itu, maka baginda
mengambil air sembahyang lalu sembahyang dua rakaat serta salam. Belum pun
selesai baginda memberi salam, maka datanglah wa’du’llah atas baginda diambil
malaikatul maut nyawa baginda lalu ia kembalilah ke rahmatullah. Menurut suatu
cerita, baginda mati semasa sedang sujud. Segala manusia hairan melihat
baginda.”
(Hikayat Raja Pasai, 2004)
Dalam peristiwa ini, pengarang cuba
menonjolkan keperibadian Sultan Maliku’l-Mansur yang merupakan seorang raja
yang istimewa dan insan terpilih kerana baginda tahu ajalnya sudah dekat dan
sempat sembahyang dua rakaat terlebih dahulu. Keistimewaan sultan ini
diperkukuhkan lagi apabila pengarang mengaitkan satu cerita lain bahawa baginda
telah mangkat semasa sedang sujud.
5.0
NILAI BUDAYA DAN PANDANGAN HIDUP
5.1 Nilai Budaya
Budaya
merupakan satu perkataan yang berasal daripada perkataan bahasa Sanskrit, iaitu
buddayah yang merupakan kata jamak
bagi perkataan buddhi yang membawa
makna budi pekerti atau akal. Umumnya, budaya membincangkan hal-hal yang
berkaitan budi pekerti dan akal manusia dalam kehidupan. Melalui perkataan
bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai culture,
iaitu satu perkataan daripada bahasa Latin colore
yang bermaksud menanam atau mengerjakan. Sebagai manusia, budaya adalah satu
daripada elemen yang akan membezakan manusia daripada hidupan-hidupan lain.
Nilai budaya mempunyai satu hubungan yang sangat erat dengan konsep masyarakat.
Setiap perkara yang wujud dalam masyarakat berhubung kait dengan kebudayaan
yang dipegang atau dimiliki oleh masyarakat tersebut. Budaya juga merupakan
satu perwarisan daripada satu generasi ke generasi berikutnya dan konsep ini
disebut sebagai organik lampau.
Dalam perspektif yang lain, budaya
juga merujuk kepada keseluruhan pengertian, nilai, norma, ilmu pengetahuan
serta struktur-struktur kemasyarakatan, keagamaan, penghasilan seni dan
intelektual yang membentuk ciri-ciri khas sesebuah masyarakat. Oleh itu, budaya
sebagai satu konsep menyeluruh yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan,
kesenian, tatasusila, undang-undang, adat resam, kebolehan serta kebiasaan yang
diperoleh oleh manusia sebagai anggota dalam masyarakat. Tuntasnya, dapat
dirumuskan budaya sebagai keseluruhan cara hidup manusia termasuk hasil ciptaan
dan pemikiran yang sesuai dengan kehendak rohani dan jasmani yang menjadi
amalan untuk kesejahteraan hidup manusia.
Berdasarkan konsep budaya tersebut,
nilai budaya yang dapat dilihat dalam Hikayat Raja Pasai ialah budaya hormat
menghormati. Hormat menghormati merupakan satu nilai yang meletakkan batas
dalam perkataan yang dituturkan, batas dalam perlakuan yang dilakukan dan
memuliakan dan menghargai seseorang dan institusi sosial dengan memberikan layanan,
sapaan, dan kerjasama yang sopan dan beradab. Berikut merupakan antara petikan
yang menjadi bukti kewujudan budaya hormat-menghormati dalam Hikayat Raja Pasai
:
…“Setelah baginda sampai lalu masuk
ke dalam rumah adinda itu, maka adinda
pun memberi hormat kepada kakanda itu
berpesilakan duduk.Maka baginda pun duduk duduklah dua laki isteri dan adinda
pun duduklah mengadap dua laki isteri.”…
(Hikayat
Raja Pasai, 1997: 2)
Berdasarkan
petikan di atas, pengarang menceritakan tentang rasa hormat yang ditunjukkan
oleh Raja Muhammad iaitu adinda kepada Raja Ahmad. Daripada petikan itu jelas
menunjukkan perlakuan Raja Muhammad iaitu memberi tunduk hormat kepada
kakandanya Raja Ahmad meskipun kedua-duanya adalah raja kepada kerajaan
masing-masing. Meskipun dilihat kedua-duanya mempunyai kedudukan yang setara namun, disebabkan rasa
hormat yang ditimbulkan dalam diri Raja Muhammad menyebabkan perlakuan memberi
hormat itu dilakukan kerana beliau melihat statusnya ketika itu sebagai adinda
kepada Raja Ahmad bukan sebagai raja kepada pemerintahannya. Nilai budaya hormat menghormati ini, masih kekal
diamalkan oleh masyarakat Melayu dan terus menjadi pengagangan di Alam Melayu.
Seterusnya, nilai budaya yang dapat
dikesan dalam Hikayat Raja Pasai ialah budaya tidak berputus asa. Nilai tidak
berputus asa ialah satu sikap yang tidak pernah berhenti untuk berusaha dan
terus mencuba walaupun menghadapi masalah dan musibah dalam percubaan untuk
melakukan sesuatu atau mengalami kegagalan. Budaya tidak kenal erti putus asa ini
banyak ditampil pada bahagian satu hikayat ini. Hal ini demikian kerana, pada
bahagian satu ini banyak menceritakan tentang kegigihan dan kepayahan Merah
Silau dalam membina kerajaannya sendiri. Berikut merupakan antara petikan yang
menunjukkan budaya tidak putus asa dalam Hikayat Raja Pasai :
…“Maka segala orang dalam negeri itu
pun dengaranlah akan Merah Silau itu.
Maka kata segala orang dalam negeri itu, ‘Binatang apa dibawa ini; jikalau
demikian janganlah tuan-tuan duduk berama-sama dengan kami.’ Setelah Merah
Silau menegar kata mereka sekalian, maka kata Merah Silau, ‘Hai segala
tuan-tuan dalam negeri ini, sabarlah tuan-tuan dahulu sementara hamba mencari
tempat duduk.”
(Hikayat
Raja Pasai, 1997: 8)
Petikan tersebut menceritakan
peristiwa tipu helah yang digunakan oleh
Merah Hasum untuk mengusir Merah Silau daripada tanah jajahan Merah Hasum.
Akibat daripada itu, Merah Silau terpaksa merantau ke tempat-tempat lain untuk
mencari kawasan baharu untuk didiaminya. Perjalanan Merah Silau inilah yang
menunjukkan budaya tidak berputus asa ditonjolkan iaitu Merah Silau terpaksa
menghadapi pelbagai dugaan untuk mencari kediaman baharu. Dengan menggunakan
kebijaksanaan dia dan sikap tidak berputus asa dia, akhirnya dia berjaya
mendapatkan tempat baharu. Situasi ini jelas menunjukkan bahawa sikap berputus
asa banyak ditunjukkan dalam Hikayat Raja Pasai untuk membuktikan kepada
pembaca tentang kepayahan yang dihadapi oleh seseorang raja dalam memulai
kerajaannya. Nilai tidak berputus asa ini juga merupakan nilai yang sangat
diterapkan dalam budaya masyarakat Melayu.
Seterusnya, dapat dilihat pengarang
juga memasukkan budaya mentaati raja atau pemerintah dalam Hikayat Raja Pasai.
Mentaati raja sememangnya budaya yang sangat kuat dan kukuh yang diamalkan oleh
keseluruhan masyarakat Melayu. Antara
bukti yang menunjukkan taat setiap rakyat kepada raja dalam hikayat ini adalah
seperti dalam petikan yang berikut :
‘…Maka kedua menteri itu pun sujud
menundukkan kepalanya seraya ia menangis berdatang sembah kedua menteri itu ‘Ya
tuanku Syah Alam, zillu’llahi fi’’alam, demi Allah taala. Tuhan seru alam
sekalian insyaAllah taala bahawa kedua kami yang diperhamba tiadalah dapat
melalui seprti sabda Syah Alam yang maha mulia itu dan tiadalah kami menyembah
segala raja-raja yang lain daripada anak cucu Syah Alam yang di atas batu
kepala kami kedua ini.’ …
(Hikayat
raja Pasai, 1997: 21)
Petikan di atas jelas menunjukkan
sumpah setia yang diberikan oleh dua menteri kepada rajanya. Taat setia ini
dapat dilihat daripada janji yang dilontarkan oleh kedua menteri iaitu Sayid
Semayamudin dan Sayid Ali Ghiatuddin untuk terus berbakti setia dan
menghambakan diri bagi keturunan Sultan Malikul Saleh iaitu Sultan Malikul
Mahmud dan Sultan Malikul Mansur seperti yang telah dipinta sendiri olah Shah
Alam. Situasi pada ketika itu jelas
menunjukkan bahawa masyarakat yang diceritakan pada waktu itu merupakan
masyarakat yang sangat taat kepada rajanya.
Nilai budaya yang lain ialah budaya
dalam adat meminang. Meminang merupakan satu adat Melayu yang digunakan untuk
melamar seorang wanita untuk dijadikan sebagai suri hidup atau isteri. Meminang
juga merujuk kepada tindakan untuk memohon keizinan dan persetujuan daripada
keluarga seorang wanita untuk menjadikannya isteri atau hak milik kepada
seorang lelaki. Petikan berikut merupakan petikan yang menceritakan budaya yang
terdapat dalam adat meminang bagi masyarakat yang diceritakan.
…Maka berdatang sembah menteri itu,
‘Ya tuanku Syah Alam, akan hal patik ini dititahkan paduka anakda Sultan
Samudera Malikul Saleh raja di negeri Samudera Darulsalam hendak menjunjung
Duli Syah Alam.’Maka dipersembahkanyalah segala kelengkapan dan segala perhiasan
yang dibawanya itu dan bepersembahkan segala kata yang baik-baik lagi sempurna
daripada yang memberi nasihat pada bersihkan muka segala manusia dan
menerangkan segala hati yang keratan akan pekerjaan meminang Tuan Puteri itu…
(Hikayat
Raja Pasai, 1997: 15)
Perlakuan yang penuh adat ketika
hendak melakukan adat peminang dapat dilihat melalui peristiwa peminangan dalam
petikan tersebut. Perilaku yang ditunjukkan oleh menteri yang diutus khas oleh
Sultan Malikul Saleh untuk meminang Tuan Puteri bagi negeri Perlak yang
digambarkan penuh dengan adat santun dan berbahasa dalam menyampaikan hajat
yang diutuskan oleh Sultan. Keadaan ini jelas menunjukkan bahawa budaya dalam
adat meminang telah menjadi pegangan masyarakat dalam hikayat ini. Nilai budaya
dalam adat meminang ini masih kekal diamalkan dan terus menjadi budaya dalam
adat istiadat masyarakat di Alam Melayu.
Selain itu, dapat juga dilihat
budaya dalam adat pemilihan raja dalam Hikayat Raja Pasai. Budaya yang
diperlihatkan dalam adat pemilihin raja untuk sesuatu negeri banyak diceritakan
dalam hikayat ini. Pemilihan raja dilakukan untuk mengantikan pemerintahan yang
sedia ada. Petikan berikut merupakan antara bukti penceritaan yang
menggambarkan budaya masyarakat yang diceitakan dalam pemilihan raja bagi
sesuatu kawasan itu.
… Maka baginda pun menghimpunkan
segala menteri hulubalang dan segala orang besar-besar dakam negeri itu dans
egala rakyat kecil akan mentabalkan Sultan malikul Mansur; maka berhimpunlah
sekalian mereka itu menghadap Sultan; maka titah Sultan, ‘Hai segala kamu
sekalian menteri dan hulubalangku dan segala rakyat bala tenteraku, bahawa aku
hendak merajakan Sulat Malikul Mansur ini karna aku hampirlah rasanya akan
meninggalkan negeri yang fana ini kembali ke negeri yang baka itu…
(Hikayat
Raja Pasai, 1997: 20)
Meneliti
petikan teks berikut, jelas menceritakan tentang adat yang dilakukan oleh
sesebuah kerajaan yang ingin membuat pemilihan dan mentabalkan Sultan baru yang
akan memerintah sesuatu negeri. Daripada petikan tersebut, menjelasn bahawa
pemilihan Sultan adalah berdasarkan keputusan Sultan yang sedia ada iaitu
Sultan Malikul Saleh. Sultan akan bertindak memilih penggantinya yang terdiri
daripada kaum kerabatnya sendiri iaitu Sultan Malikul Mansur. Oleh itu,
situsasi ini jelas dapat memberikan gambaran kepada umum tentang budaya yang
dilakukan oleh masyarakat yang diceritakan dalam adat pemilihan Sultan.
5.2
Pandangan Hidup
Pandangan
hidup merupakan konsep mengenai pandangan hidup alam semesta secara keseluruhan
terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu
sistem nilai yang tertentu, seperti pendapat yang diberikan oleh sarjana Islam
iaitu Syed Naquib al-Attas (1972), beliau menjelaskan bahawa pandangan hidup
mestilah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat. Oleh itu,
pandangan hidup dari perspektif Islam ialah pandangan tentang realiti atau
hakikat yang terjelma dari mata hati manusia mengenai kewujudan seluruh alam.
Pandangan hidup adalah satu konsep yang dimiliki oleh masyarakat dalam komuniti
tertentu yang bertujuan untuk menganggapi dan menerangkan segala permasalahan
yang berkaitan dengan Tuhan, manusia dan alam.
Lazimnya, masyarakat memiliki
pandangan hidup tersebut dan tidak terkecuali masyarakat Melayu. Pandangan hidup masyarakat Melayu lazimnya
akan melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, hubungan manusia dengan manusia,
dan hubungan manusia dengan alam.
Pandangan hidup tentang manusia dapat dijelaskan kepada tiga bahagian iaitu
tentang keluarga, pemimpin dan masyarakat. Walau bagaimanapun, secara umumnya,
Islam sememangnya telah berakar umbi dalam pemikran serta pembentukan pandangan
hidup masyarakat Melayu. Namun begitu, unsur-unsur tradisi tetap mempunyai
kesan yang besar dalam kehidupan seharian masyarakat Melayu.
Nilai budaya yang terdapat dalam
Hikayat Raja Pasai telah mewujudkan pandangan-pandangan hidup mengenai hubungan
manusia sesama, hubungan manusia dengan alam dan juga hubungan manusia dengan
Tuhan. Pandangan hidup berkaitan
hubungan manusia sesama manusia dapat dilihat melalui adab rakyat terhadap
pemerintah yang ditonjolkan dalam Hikayat Raja Pasai. Hal ini dapat dilihat
dalam peristiwa semasa Raja Muhammad bersama segala rakyatnya menebas rimba.
Dalam masyarakat Melayu, rakyat akan taat setia dan akan melakukan segala
perintah raja. Apabila perintah itu tidak dapat dipenuhi atau mendapat
halangan, rakyat akan kembali semula kepada raja kerana dalam konteks
masyarakat Melayu, raja memiliki kesaktian atau daulat.
…“Di tengah rimba itu terdapat
serumpun buluh betung yang terlalu rimbun. Sekalian rakyat menebas dan menebang
pohon buluh itu. Akan tetapi, sebaik ditebas, buluh itu akan kembali tumbuh
semula. Kemudian Raja Muhammad sendiri yang menebas buluh betung itu dan habis
semua buluh betung itu ditebang oleh baginda”
(Hikayat Raja Pasai, 2004: 1-2)
Hubungan
manusia sesama manusia dapat dilihat melalui ketaatan yang ditunjukkan oleh
rakyat terhadap rajanya sendiri. Apabila wujud nilai taat setia dalam diri
rakyat, maka tindakan untuk mempertahankan hubungan manusia sesama manusia
yakni hubungan rakyat dan pemerintah sangat kukuh.
Seterusnya ialah pandangan hidup
berkaitan hubungan manusia dengan Tuhan dalam Hikayat Raja Pasai. Hikayat ini
membawa satu pandangan hidup tentang kehidupan manusia yang sangat mementingkan
ajaran Islam. Mementingkan ajaran Islam dalam kehidupan menunjukkan salah satu
dari kaedah untuk menjaga hubungan manusia dengan Tuhan. Petikan berikut,
merupakan antara petikan yang menunjukkan keagamaan dan mementingkan ajaran
Islam ini ditonjolkan dalam Hikayat Raja Pasai.
…“Maka pada keesokan harinya
datanglah fakir itu membawa Quran tiga
puluh juz itu kepada Sultan Malikul Saleh; maka diunjukkannya oleh fakir itu
Quran kepada Sultan Malikul Saleh; maka
disambutnya dengan/takzim lalu dijunjungnya * serta dibukanya lalu dibacanya,
tiadalah ia minta ajari lagi, tahulah ia membaca dia sendirinya; maka fakir dan
Syekh Ismail pun keduanya mengucap, ‘Al-hamduli’lllahi Rabbi’l-alamin’.”…
(Hikayat
Raja Pasai, 1997: 13)
Daripada petikan tersebut
menghuraikan bahawa Sultan Malikul Saleh
membaca tiga puluh juzuk al-Quran. Situasi ini menjelaskan kepada kita bahawa
pegangan masyarakat pada zaman tersebut adalah berpaksikan kepada al-Quran.
Keadaan Sultan Malikul Saleh yang mampu membaca tiga puluh juz al-Quran
menunjukkan bahawa raja yang memerintah sesuatu negara semestinya perlu
menguasai ilmu agama agar pemerintahannya dapat berjalan dengan aman dan makmur.
Hal ini jelas menunjukkan pandangan hidup masyarakat dalam hikayat ini yang
menjaga hubungan mereka dengan Tuhan. Selain itu, contoh
petikan berikut juga merupakan petikan yang menunjukkan kepentingan ajaran Islam dalam
masyarakat pada zaman ini.
“…’Hai cucuku kedua, ketahuilah oleh
kamu, karnan aku ini sakit sangat, rasanya hampirlah hukum Allah taala akan
daku berpindah daripada negeri yang fana ke negeri yang baka itu: adapun
peninggalku* ini baik-baik kamu kedua memelihara pekerjaan [al-]amr bi’l ma’ruf
wa [‘l]-nahy ‘an-munkar. Sebermula jangan kamu banyak tamak akan arta dunia,
karna dunia ini tempat segala yang maghrur dan jangan sangat kamu ingin akan segala yang tiada memberi manfaat akan
akmu di akhirat, dan jangan kamu tiada muafakat dua bersaudara daripada segala
pekerjaan kamu…”
(Hikayat
Raja Pasai, 1997: 21-22)
Petikan ini menunjukkan bahawa pesan
yang diberikan oleh Sultan Malikul Saleh terhadap kedua orang cucunya untuk
sentiasa melakukan perkara mengikut hukum Allah. Sultan Malikul Saleh banyak
memberi pesan berlandaskan kepada syariat Islam itu sendiri agar melakukan
perbuatan baik dan meninggalkan perbuatan jahat. Oleh itu, jelas menunjukkan
bahawa pemerintah di zaman hikayat ini mementingkan pegangan agama yang kuat
dalam kehidupan seharian mereka. Setiap perilaku yang ditunjukkan perlulah
mengikut hukum agama Allah dan wasiat yang ditinggalkan oleh Sultan Malikul
Saleh kepada cucunya mengandungi amanat dan tanggungjawab yang jelas mengikuti
hukum agama Allah. Hal ini juga menjelaskan pandangan hidup berkaitan hubungan
antara manusia dengan Tuhan yang sangat dijaga.
6.0 NILAI
ILMU YANG TERDAPAT DALAM HIKAYAT RAJA PASAI
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 1081), perkataan
nilai merujuk kepada kualiti, mutu dan taraf. Dalam bidang sains sosial (Mohd
Rashid Md Idris, 2011: 12), nilai (value)
boleh didefinisikan dalam tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat (attribute) bagi menyatakan kepentingan
atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek
berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan
manusia. Kemudian, konsep ilmu menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), ilmu
bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain.
Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa ilmu adalah hal yang berkaitan kerana
pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain dalam
pelbagai bentuk maklumat. Antara fungsi sesuatu ilmu itu disebarkan ialah untuk
menambahkan ilmu pengetahuan, mengembangkan lagi perkara yang mengandung
pelbagai kemusykilan dan lain-lain.
6.1 Ilmu Firasat
Antara nilai ilmu yang terdapat dalam Hikayat Raja Pasai
ialah ilmu firasat. Menurut Kamus Dewan (2010), menyatakan bahawa firasat
adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka (badan dan lain-lain) untuk
mengetahui kelakuan atau nasib orang. Ilmu firasat yang terdapat dalam Hikayat
Raja Pasai ialah ilmu firasat terhadap binatang. Ilmu firasat terhadap binatang
juga diamalkan dalam Hikayat Raja Pasai. Berikutan itu, anjing diberikan
penghormatan oleh Raja-raja Melayu zaman terdahulu. Anjing memainkan peranan
penting sehingga tertubuhnya sebuah negeri. Dalam Hikayat Raja Pasai, penemuan
negeri Pasai juga dikaitkan dengan anjing perburuan Merah Silu (sesudah memeluk
islam, bergelar Sultan Malikul Saleh). Anjing perburuan itu telah menyalak di
sebuah tanah tinggi tanpa henti. Sultan Malkul Saleh kemudian berasakan bahawa
tempat itu sesuai dibuat negeri lalu dinamakan tempat itu Pasai, sempena nama
anjing perburuan tadi. Contoh petikan dalam
“Maka
tersebutlah perkataan Merah Silau di rimba Jerana itu. Sekali persetua pada
suatu hari Merah Silau pergi berburu. Maka ada sekor anjing dibawanya akan
perburuan Merah Silau itu bernama Si Pasai. Maka dilepaskannya anjing itu, lalu
ia menyalak di atas tanah tinggi itu. Maka dilihatnya ada seekor semut besarnya
seperti kucing. Maka ditangkapnya oleh Merah Silau maka lalu dimakannya. Maka
tanah tinggi itupun disuruh Merah Silau tebasi pada segala orang yang sertanya
itu. Maka setelah itu diperbuatnya akan istananya.” (Hikayat Raja
Pasai, 1997: 19)
6.2 Ilmu Tafsir
Nilai ilmu yang terdapat dalam Hikayat Raja Pasai ialah
ilmu mengenai mimpi atau ilmu tafsir mimpi. Ini jelas telah membuktikan dalam
Hikayat Raja Pasai di mana Merah Silau telah bermimpi bertemu dengan Nabi
Muhammad s.a.w. Merah Silau telah diajar untuk mengucap dua kalimat syahadah
serta beliau telah diberitahu oleh lelaki dalam mimpi tersebut bahawa hanya
binatang yang halal dan disembelih sahaja yang boleh dimakan dan binatang yang
tidak disembelih diharamkan dari dimakan. Merah Silau juga telah diberitahu
dalam mimpinya bahawa dalam masa 40 hari akan datang sebuah kapal dari Mekah
yang membawa barang dengan harga yang berpatutan dan semuanya penumpang dari
kapal itu adalah yang beragama islam serta Merah Silau dikehendaki mengikuti
ajaran islam yang dibawa oleh orang-orang dari kapal tersebut.
Selain itu, Merah Silau juga telah diajar mengucap dua
kalimah syahadah dan membaca al-Quran sebanyak 30 juzuk tanpa diajar oleh
sesiapa pun. Selain itu, Merah Silau juga telah dikhatankan. Kemudian, Merah
Silau telah diberi nama Sultan Malikul Saleh. Kemudian, datang seorang lelaki
yang bernama Syekh Ismail kemudian telah berjumpa dengan Sultan Malikul Saleh.
Sultan Malikul Saleh telah disuruh oleh lelaki itu untuk mengucap dua kalimah
syahadah dan membaca al-quran sebanyak 30 juzuk tanpa diajar oleh lelaki
tersebut. setelah lelaki itu mendengar segala yang dibaca oleh Sultan Malikul
Saleh, maka ia pun bersyukur kerana Sultan Malikul Saleh mendapat anugerah dari
Allah. Akhirnya, lelaki itu meminta semua penduduk di situ berkumpul dan
mengajar mereka mengucap dua kalimah syahadah serta telah memeluk agama Islam.
“Sebermula
maka bermimpi Merah Silau dilihatnya dalam mimpinya itu ada seorang orang menampung
dagunya dengan segala jarinya dan matanya pun ditutupnya dengan empat jarinya,
demikian katanya, ‘hai Merah Silau, ucap olehmu dua kalimah syahadat’. Maka
sahut Merah Silau, ‘tiada hamba tahu mengucap akan dia’. Maka ujarnya, ‘bukakan
mulutmu’. Maka dibukakannya oleh Merah Silau, maka diludahinya mulut Merah
Silau itu, rasanya lemak manis…..”
(Hikayat Raja Pasai, 1997: 12)
6.3 Ilmu Jampi
Selain itu, nilai ilmu yang terdapat dalam Hikayat Raja
Pasai ialah ilmu jampi. Jampi menurut Kamus Dewan (2010), membawa makna
kata-kata tertentu yang diucapkan untuk mendatangkan kesaktian. Jampi juga
dikenali sebagai mantera. Buktinya dimana ada seorang jogi yang datang
menghadap Sultan Ahmad. Jogi itu seorang yang sangat kuat sehingga dia telah
dibawa untuk berjumpa dengan Sultan Ahmad. Jogi itu telah pengsan kerana sultan
tersebut mempunyai tongkat sakti atau tongkat yang telah dijampi. Hal ini jelas
terbukti bahawa, dalam Hikayat Raja Pasai juga mempunyai ilmu jampi walaupun
pada masa itu telah ada agama Islam. Contoh petikan:
“Maka
ada seorang jogi dibawanya dalam kapal keeling itu, terlalu amat sakti jogi
itu; maka naiklah segala orang kapal itu serta membawa jogi itu menghadap
Sultan Ahmad dan dibawanya oleh jogi itu suatu tongkat; maka dihunjamkannya
tongkat itu dihadapan penghadapan Sultan Ahmad, maka (disangkutkannya dagunya
pada tongkat itu, maka keempat kaki tongkat itu pun muallak. Setelah itu, maka
dihunjamknnyapula sahutnya pada suatu papan, maka ia pun muallak juga,
berkisar-kisar dan berpusing-pusing…maka jogi itu pun jatuh ke tanah lalu ia
pengsan sebab daripada keramat Sultan itu.”
(Hikayat Raja Pasai, 1997: 31)
6.4 Ilmu Ghaib
Ilmu Ghaib adalah kemampuan melakukan sesuatu yang melebihi
kemampuan manusia biasa. Ilmu ghaib ialah ilmu yang boleh menghilangkan diri
sendiri atau apa-apa sahaja dan tidak boleh dilihat oleh mata kasar manusia.
Dalam Hikayat Raja Pasai, Tun Beraim Bapa mempunyai kesaktian iaitu mempunyai
ilmu ghaib. Contoh yang terdapat dalam hikayat ini ialah Tun Beraim Bapa telah
membelah pinang kepada dua. Buah pinang tersebut telah dilontarkan lalu Tun
Beraim bapa membelah pinang tersebut, sebelah pinang tersebut telah jatuh ke
lantai manakala sebelah lagi telah ghaib.
….Baginda
berbahasa pula baginda dengan gurunya pahlawan Kampung Langgar, maka dilontar
sebuah pinang kotai. Maka diparangnya oleh Tun Beraim Bapa penggal dua, sebelah
ghaib tiada kelihatan dan sebelah terlantar di bumi...
(Hikayat Raja Pasai, 1997: 74)
7.0 FALSAFAH
Istilah falsafah berasal daripada bahasa Yunani “philien”
dan “sophia”. “Philien” bermaksud mencintai ataunsahabat dan “Sophia” adalah
kebijaksanaan” atau pengetahuan. Menurut Robert Zeuscher, ahli-ahli falsafah
merupakan orang yang mencintai kebijaksanaan dan mempunyai minat mendalam
terhadap ilmu pengetahuan.
Plato
mengatakan bahawa falsafah merupakan ilmu yang ada atau wujud, manakala
Aristotle pula mengatakan bahawa falsafah adalah kebijaksanaan atau hikmah atau
ilmu pengetahuan yang menggunakan akal fikiran untuk mengetahui kebenaran yang
hakiki. Secara umumnya, falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang
tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran. Mekanisme falsafah secara
mudahnya dapat dimaksudkan sebagai memikirkan sesuatu dengan sangat mendalam. Oleh
itu, falsafah ialah membincangkan sesuatu secara terperinci untuk mendapat
jawapan yang benar dan real terhadap sesuatu perkara.
Antara bidang falsafah yang diberi penekanan ialah etika,
metafizik, sejarah, sosial, ekonomi, kosmologi, politik dan logik. Dapat
disimpulkan bahawa falsafah ialah suatu kesenian berfikir yang waras, bernas
dan mendalam. Karya sastera yang dihasilkan yang membincangkan sesuatu subjek
biasanya akan membincangkan sesuatu itu secara artistik dan estetik, maka di
situlah tersimpannya mutiara falsafahnya (Mana Sikana, 1996). Dalam Hikayat
Raja Pasai, terdapat beberapa unsur falsafah yang dikaji. Antaranya:
7.1 Falsafah Etika
Etika bermaksud satu ukuran dan piawaian yang digunakan
untuk membezakan kelakuan seseorang sama ada baik atau buruk, menyenangkan atau
tidak menyenangkan. Perkataan etika berasal daripada perkataan Greek iaitu
ethos yang membawa maksud perangai. Perspektif ilmu falsafah etika digolongkan
sebagai falsafah moral iaitu satu cabang ilmu falsafah yang sama secara khusus
membincangkan tentang apa yang dikatakan tingkah laku yang baik dan tingkah
laku yang buruk dan membincangkan hal-hal moral, adab dan nilai dalam tingkah
laku manusia.
7.1.1 Falsafah
etika Islam
Dalam
Hikayat Raja Pasai, terdapat falsafah etika Islam yang lebih menekankan kepada
matlamat penciptaan manusia dan peranan yang wajib dimainkan oleh Muslim dalam
kehidupan individu dan masyarakat. Tanggungjawab penganut sebagai Hamba Allah
dan tanggungjwab dakwah. Terdapat tiga ciri etika Islam. Pertama, tanggungjawab
sebagai hamba Allah iaitu memperhambakan diri kepada Allah. Kedua,
tanggungjawab sebagai khalifah Allah iaitu menegakkan hukum, mencegah perbuatan
keji, membantu golongan yang teraniaya dan membanteras kezaliman. Ketiga,
tanggungjawab dakwah iaitu usaha yang optimum untuk mengajak manusia kepada
kebaikan dan mencegah kejahatan. Hikayat Raja Pasai lebih menekankan falsafah
etika Islam. Seperti yang diketahui, pada zaman klasik, ilmu yang sering kali
ditampilkan ialah agama Islam.
Sebagai contoh,
penulis ada menjelaskan mengenai kemasukan agama Islam ke Pasai. Merah Silu
diislamkan oleh Fakir Muhammad. Pada malamnya, dia bermimpi berpandangan dengan
Rasulullah. Rasulullah meminta baginda menganga mulut. Diludahinya, pada
keesokannya badannya berbau narawastu. Baginda dapat membaca al-Quran tanpa
diajar, kemudian menukar namanya kepada Sultan Malikul Salleh. Di Melaka, Raja
Kecil Besar bermimpi berpandangan dengan keelokan Rasulullah. Rasulullah
meminta baginda mengucap dua kalimat syahadat dan meminta Raja Kecil Besar
menukar namanya kepada Raja Muhammad. Keesokkan harinya, didapati badannya
berbau narawastu dan kalam sudah dikhatankan. Baginda dapat membaca al-Quran.
Mimpi baginda menjadi kenyataan pada waktu asar kapal Syed Abdul Aziz turun ke
pantai Melaka dan beliau bersembahyang di situ.
Tujuan dimitoskan kedatangan Islam ini adalah untuk
mengangungkan Islam. Hal ini memberi gambaran bahawa Islam benar-benar
berkembang di Melaka, bermula di istana Melaka dan berkembangan dalam kalangan
rakyat jelata. Raja Melaka yang pertama beragama Islam ialah Sultan Muhammad
Syah. Gelaran Sultan digunakan setelah kedatangan Islam di Melaka. Selain itu,
falsafah Islam juga dapat dibuktikan melalui wasiat Malik al-Salek iaitu:
‘Barang siapa yang tiada menghukumkan dengan
hukum yang diturunkan oleh Allah, maka bahawasnya mereka itu menjadi kafir”.
(Hikayat Raja Pasai, 2004:41)
Petikan di atas merupakan antara petikan wasiat Malik
al-Saleh kepada kedua menterinya iaitu Said Semanyam al-Din dan Said Ali Gian
al-Din. Wasiat tersebut mengandungi nasihat Sultan Malikul kepada. Kedua-dua
perdana menterinya supaya melaksanakan pemerintahan berdasarkan hukum Islam,
iaitu berdasarkan hukum al-Quran dan al-Sunnah. Peristiwa ini diikuti pula
kepada oleh wasiat Malik al-Saleh kepada kepada kedua-dua cucu baginda, iaitu
Sultan al-Mansur dan Sultan Malik al-Mahmud.
“...ada
pun sepeninggalan ini baik-baik laku cucunda berdua memelihara pekerjaan
al-amru bi’lma’rufi wa’l-nahyi ‘ani’l-munkar.”
(Hikayat Raja Pasai, 2004:41)
Sebagai pemerintah negeri Islam, Malik al-Saleh
memberikan panduan secara Islam kepada menteri dan cucu baginda. Ungkapan ini dijelaskan
dengan terjemahan maksud al-Quran iaitu menunjukkan falsafah Islam yang
diterapkan dalam Hikayat Raja Pasai.
Selain itu, falsafah Islam juga boleh ditunjukkan melalui
watak Sultan Malikul Mansur apabila beliau telah singgah di kubur Semayamuddin
dan membaca fatihah serta mengaji doa. Setelah membaca doa dan mengaji doa,
baginda telah memberi salam kepada kubur itu. Demikian bunyi salam baginda:
‘Al-salam alaikum, ya dar qaum al-mu minin, wa
inna in sha Allah biqum lahiqun’.
(Hikayat Raja Pasai, 1997:28)
Bukan itu sahaja, dalam watak Mak Tuan Puteri juga turut
terdapat falsafah Islam yang diterap. Hal ini dapat ditunjukkan apabila Mak
Tuan Puteri meminta doa kepada Allah subhanahu wataala demikian bunyinya:
‘Ya
Illahi. Ya Rabbi, matikanlah kiranya hamba-Mu dan tenggelamkanlah ghurab
hamba-Mu dalam luat Jambu Air ini dan Kau pertemukan kiranya hamba-Mu dengan
Tun Abdul Jalil itu’
(Hikayat Raja Pasai, 1997: 55)
Kemudian, dengan takdir Allah, maka ghurab itu pun
tenggelamlah dalam laut itu segala angkatan itu pun kembalilah ke benua Jawa.
7.2 Falsafah Estetika
Estetika adalah cabang falsafah yang membincangkan
tentang keindahan. Falsafah alam boleh dihubung kait antara manusia dan alam
sekitarnya iaitu cara manusia menggunakan kebijaksanaan untuk berinteraksi
dengana alam. Alam sekitar membawa maksud keadaan sekeliling atau lingkungan.
Perkataan alam sekitar merujuk kepada apa sahaja yang melingkupi manusia. Dalam
hikayat Raja Pasai terdapat beberapa falsafah alam yang diterapkan. Dalam
Hikayat Raja Pasai, antara unsur alam yang diterapakan adalah seperti hutan
belantara, buluh, sungai, binatang, tanah dan lain-lain. Misalnya petikan yang
terdapat dalam Hikayat Raja Pasai seperti berikut:
“Raja
Ahmad bercerita kepada orang tua itu yang mereka sedang memburu binatang hutan, akan tetapi masih tidak
bertemu dengan sebarang binatang buruan.
Setelah itu, Raja Ahmad bercerita kepada orang tua itu bahawa saudaranya
mendapat seorang kanak-kanak perempuan di dalam rebung buluh betung”
(Hikayat Raja Pasai,1997:3)
Petikan di atas jelas menunjukkan terdapat pemilihan kosa
kata yang berunsur alam. Perkataan seperti binatang, hutan, rebung dan buluh
betung antara contoh yang digunakan dalan Hikayat Raja Pasai ini. Selain itu,
watak dalam cerita ini juga dikaitkan dengan alam. Dalam peristiwa ini Raja
Muhammad telah menjumpai seorang kanak-kanak perempuan yang cantik di celahan
rimbunan pokok buluh betung. Anak tersebut telah dijadikan seperti anak sendiri
oleh Raja Muhammad dan dinamakan sebagai Puteri Betong. Hal ini jelas
menunjukkan Raja Muhammad telah menamakan kanak-kanak perempuan tersebut dengan
gelaran Puteri Betong berdasarkan tempat ia ditemui.
7.3 Falsafah Sejarah
Falsafah sejarah biasanya dikaitkan dengan persoalan
sejarah itu sendiri. Dalam Hikayat Raja Pasai, falsafah sejarah ini ditunjukkan
dengan sejarah pemberian nama negeri sempena nama binatang iaitu Pasai. Hal ini
berlaku apabila Sultan Malikul Saleh melihat anjing buruannya iaitu Si Pasai
yang takut akan pelanduk yang sedang diburunya. Si Pasai tidak berani menerkam
pelanduk yang sepatutnya diterkam olehnya, tetapi sebaliknya. Di sebabkan
kejadian yang luar biasa tersebut, Sultan Malikul Saleh telah membuka negeri di
situ dan dinamakan sebagai Pasai apabila si Pasai telah mati dan ditanam di
situ. Misalnya dalam petikan di bawah:
‘kata Sultan Malikul Saleh kepada orang yang
ada bersama-sama baginda, “Adakah pernah kamu lihat pelanduk yang gagah seperti
ini? Pada bicaraku sebab ia diam pada tempat ini, itulah sebabnya pelanduk itu
menjadi gagah.’... “Kata Sultan Malikul Saleh sambil berfikir, baik tempat ini
kuperbuat negeri. Anakku Sultan Malikul Tahir akan dijadikan raja di negeri
ini.
(Hikayat
Raja Pasai, 2004:37)
7.4 Falsafah Politik
Falsafah politik adalah cabang ilmu dari falsafah yang
memelajari tema-tema seperti politik, kebebasan, keadilan, hak milik, hak,
hukum, pemerintahan, dan penegakan hukum oleh otorisal.
Dalam Hikayat Raja Pasai ini, terdapat beberapa kisah
mengenai kekuasaan atau pemerintahan raja. Raja yang sangat berkuasa dari pelbagai
sudut. Raja sangat berkuasa untuk menitahkan apa sahaja kepada rakyat dan
rakyat terpaksa menunaikannya sekiranya tdak mahu dihukum. Raja juga mempunyai
kuasa mutlak kerana terlalu banyak menindas golongan rakyat. Hikayat Raja Pasai
merupakan antara contoh yang mempamerkan sikap raja yang kejam dan mementingkan
diri sendiri kerana sanggup melakukan apa sahaja demi mendapatkan sesuatu.
Misalnya,
Sultan Ahmad bertindak membunuh anaknya Tun Beraim Bapa kerana sikap dengki
baginda akan anakandanya yang digambarkan sebagai seorang pahlawan yang gagah
berani. Hal ini merupakan kezaliman tragis terhadap darah daging baginda
sendiri, tetapi baginda masih tetap ditaati oleh rakyatnya. (Jones,1987:52).
Ketaatan rakyat yang digambarkan dalam Hikayat Raja Pasai telah mengambarkan
betapa kuatnya falsafah ‘pantang anak melayu derhaka kepada rajanya’ yang
merupakan satu ungkapan yang benar selagi raja tersebut menjalankan
pemerintahan dengan sempurna seperti diamanahkan walaupun secara peribadinya
raja itu bersikap zalim. Hal ini boleh ditunjukkan melalui petikan dalam
Hikayat Raja Pasai seperti di bawah.
‘Adapun
ertinya, pasuka Sultan yang dalam negeri Pasai ini membunuh anaknya dua orang,
seorang bernama Tun Beraim Bapa, dari karna Sultan itu berahi akan anaknya
perempuan seorang bernama Tun Medam Peria dan seorang bernama Tun Takiah Dara,
dan anaknya Tun Abdul jalil pun dibunuhnya dibuangnya dalam laut Jambu Air
ini...’
(Hikayat Raja Pasai,1997:55)
Misalnya, Ahmad Perumadal Perumal merupakan contoh ketara
yang menjadi penyebab bagi kejatuhan kerajaan Pasai. Baginda telah membunuh
anakandanya sendiri iaitu Tun Beraim Bapa, Tun Abdul Jalil, Tun Medam Peria dan
Tun Takiah Dara kerana hasad dengki semata-mata. Sultan Ahmad Perumudal Perumal
ini sangat menyukai perempuan dan akan mengahwini mana-mana sahaja perempuan
yang baginda inginkan. Oleh sebab itu, baginda mempunyai anak seramai 30 orang.
Melalui urutan peristiwa kematian puteranya Tun Abdul Jalil yang mendorong
kejatuhan kerajaan Pasai akibat diserang Majapahit. Melalui peristiwa-peristiwa
tersebut jelas menunjukkan bahawa kezaliman seseorang raja boleh menyebabkan
runtuhnya sesebuah negara.
BIBLIOGRAFI
Ismail Ahmad. ( 2004 ). Hikayat Raja-raja Pasai.
Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur.
Jones .R. (1987). Hikayat Raja Pasai. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti.Kamus Dewan edisi
keempat (2013). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus dewan edisi keempat. (2010). Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur
Mohd Rashid Idris, Siti Khairiah, Abdullah Yusof. (2010). Nilai Estetik dan Intelek dalam
Pantun. Salam Sdn. Bhd.
Mohd Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya. (2014). Karya Agung
Melayu. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Tanjong Malim
Nik Hassan Basri. (2007). Komsas Pengangan Teras Keterampilan. Kuala lumpur : Icon Region Sdn. Bhd.
Russel jones(1997). Hikayat raja pasai. Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Jones .R. (1987). Hikayat Raja Pasai. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti.Kamus Dewan edisi
keempat (2013). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Kamus dewan edisi keempat. (2010). Dewan Bahasa dan Pustaka : Kuala Lumpur
Mohd Rashid Idris, Siti Khairiah, Abdullah Yusof. (2010). Nilai Estetik dan Intelek dalam
Pantun. Salam Sdn. Bhd.
Mohd Rashid Md. Idris, Abd. Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya. (2014). Karya Agung
Melayu. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Tanjong Malim
Nik Hassan Basri. (2007). Komsas Pengangan Teras Keterampilan. Kuala lumpur : Icon Region Sdn. Bhd.
Russel jones(1997). Hikayat raja pasai. Fajar Bakti Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment